נר חרס נדיר מהתקופה הרומית המאוחרת, המעוטר בסמל המנורה, המחתה והלולב, נחשף לאחרונה במהלך חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ליד הר הזיתים. הממצא הייחודי, אשר לפי סימני הפיח על פייתו, שימש למאור לפני כ-1,700 שנה, מספק הצצה מרתקת לחיי התרבות והדת של היהודים בתקופה זו.
הנר יוצא הדופן
"ממצא זה מפתיע במיוחד, מאחר שמתקופה זו, יש לנו מעט מאוד עדויות לקיומו של יישוב יהודי בירושלים ובסביבתה; לאחר דיכוי מרד בר כוכבא על ידי הקיסר הרומי אדריאנוס בשנת 135 לספירה, היהודים גורשו מהעיר. הנר מהר הזיתים עשוי להיות עדות חומרית, אשר אולי, פותחת צוהר לאפשרות של נוכחות יהודית סביב ירושלים במאות ה-3-4" אומר מיכאל טשרנין, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות. הנר, יוצג לראשונה לציבור בחג החנוכה הקרוב כחלק מסיורים ופעילויות שיתקיימו בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י לרגל ועידת המורשת.

"לרבים מאיתנו חפצים בעלי משמעות יהודית, כך גם בעל הנר"
הנר משתייך לסוג המכונה "נרות בית נטיף", על שם שרידי בית היצור שנחשף בשנות ה-30 באזור בית שמש של היום. פיית הנר וכתפיו מעוטרות בדגמים גיאומטריים, ובמרכז הנר, מופיע עיטור המנורה, שלה שבעה קנים ובסיס בן שלוש רגלים . נרות שמן עם עיטור מנורה הם נדירים ביותר, וכמוהם מוכרים באוצרות המדינה בודדים בלבד, קל וחומר נרות מטיפוס בית נטיף. בחירת הסמלים על הנר אינה מקרית. לדברי בנימין סטורצ'ן, ארכאולוג חוקר ברשות העתיקות, "מדובר בעדות מרתקת לקשר בין חפצי היום-יום לבין עולם האמונה של תושבי ירושלים העתיקה; יתכן שהנר היה שייך ליהודי, אשר רכש את הנר בגלל שייכותו הדתית והזיכרון לבית המקדש".
עוד באותו הנושא
"הנר הוכן בתבניות דפוס עשויות אבן גיר רכה, כאשר העיטור המופיע עליו, גולף בפנים התבנית באמצעות מקדחים ואזמלים. התבניות היו עשויות שני חלקים (עליון ותחתון). לצורך יצירת הנר, הצמיד הקדר את הטין הרך אל דפנות התבנית ולאחר ששני חלקי הנר התייבשו, הם חוברו יחדיו. לבסוף נצרף הכלי, וניתן היה להשתמש בו. שיטה זו, של ייצור הנרות בתבניות, אפשרה עיצוב מוקפד יותר, וכן הוספת עיטורים, עדינים ומפורטים" הוסיף הארכאולוג.