היום ב-1908 נפתחה מסילת הרכבת החיג'אזית, מדמשק וחיפה עד לאל-מדינה.
המסילה נבנתה על תוואי 'דרך המלך' העתיקה שבעבר הירדן, ביוזמת האימפריה העות'מאנית (שליטת האזור) ובסיוע גרמניה. בניית המסילה החלה ב-1 בספטמבר 1900, והקו נחנך בדיוק 8 שנים לאחר מכן. המטרה הגלויה של המסילה היתה הקלת הדרך עבור עולי הרגלים המוסלמים בדרך למכה; אך המטרה הסמויה היתה קשורה בחיבתו הרבה של הסולטן לרכבות, וברצונם של שריו ויועציו לקדם מודרניזציה של האימפריה באופן הדרגתי. בסופו של דבר, ההשלכה העיקרית של המסילה היתה חיזוק הקשרים בין אוכלוסיות ערביות שהתגוררו באזורים שונים, באופן שחיזק את הלאומיות הערבית שהחלה לפרוח בתקופה זו, ושהובילה ל'מרד הערבי' נגד האימפריה בשנות מלחמת העולם הראשונה ולניתוקם הסופי של הערבים מהחסות הטורקית. השלכה נוספת היתה חיזוק יחסי האימפריה העות'מאנית וגרמניה, ופחות מעשור אחר כך הצטרפו העות'מאנים לצד הגרמני במלחמת העולם. עבור ארץ ישראל, היתה ההשלכה המרכזית שלוחת הרכבת שיצאה מצפון ירדן והגיעה לחיפה דרך עמק יזרעאל – 'רכבת העמק' המיתולוגית, ששירתה יהודים וערבים כאחד לכמה עשורים, ונבנית מחדש כיום.
מקור תמונה – ויקיפדיה