היום ב-2018 נפתח קו הרכבת המהיר לירושלים.
עד סוף המאה ה-19 לא היו דרכים סלולות לירושלים, ואף מרכבות לא יכלו להגיע אליה – אלה רק הולכי רגל ורוכבי חמורים. עם תחילת המודרניזציה של האזור, פולס תוואי כביש 1 ונבנתה מסילת רכבת שהגיעה מיפו ועד לדרום ירושלים (שנחנך בספטמבר 1892). מדובר היה בשינוי משמעותי, אך עדיין – הדרך והמסילה היו עקלקלות בין ההרים, וכל רכב ורכבת נאלצו ליסוע באיטיות אדירה. הדרך שופרה אט אט, ובראשית המאה ה-21 החליטה ממשלת ישראל להתחיל במאמץ מרוכז לשיפור הנתיבים לירושלים: כביש 1 שופץ והורחב, ובמקביל אליו החלה להיבנות מסילת רכבת מהירה – שכדי להימנע מעיקולים תיסע בקו כמעט ישר עד למודיעין, ומשם לנתב"ג ולתל אביב. הדבר דרש את בניית הגשר הגבוה בישראל (סמוך לכניסה לירושלים), המנהרה הארוכה בישראל (כ-11 ק"מ אורכה), ואת תחנת הרכבת העמוקה בעולם (תחנת יצחק נבון שבירושלים). המסילה המלאה נפתחה בספטמבר 2018, והציעה נסיעה מהירה ונוחה לנתב"ג ולמרכז; הדבר שיפר פלאים את המצב התחבורתי של בירת ישראל.
מקור תמונה – ויקיפדיה