דו"ח חדש של מבקר המדינה מצביע על פערים ברמת האנגלית של תלמידים מרקעים שונים בסיום לימודיהם במערכת החינוך הישראלית. הדו"ח, שפורסם היום (שלישי) בחן את יישום התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית שהחלה ב-2017.
עם זאת, הדו"ח מצביע על עלייה דרמטית במספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות באנגלית ברמה המוגברת של 5 יחידות לימוד.
בשנים 2017-2022, זינק שיעור הנבחנים ברמת 5 יח"ל מ-37% ל-48% – עלייה מרשימה של 11 נקודות האחוז. זוהי קפיצת מדרגה משמעותית המעידה על הצלחת התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית שהושקה ב-2017.
עוד באותו הנושא
הישג נוסף ראוי לציון הוא העמידה ביעד שהציבה התוכנית הלאומית – 70% מהתלמידים ניגשים כיום לבגרות מוגברת באנגלית (4-5 יח"ל). נתון זה מבטא את המאמצים הרבים שהושקעו בשיפור הוראת האנגלית ובעידוד התלמידים להשקיע במקצוע חשוב זה.
למרות ההצלחות, הדו"ח מעלה ממצאים עיקריים בעייתיים שדורשים שיפור:
– פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה לנמוך: 66% מהתלמידים באשכולות 7-10 נבחנו ברמת 5 יח"ל באנגלית, לעומת 26% בלבד באשכולות 1-3.
– פערים בין המגזר היהודי ללא-יהודי: 54% מתלמידי המגזר היהודי נבחנו ב-5 יח"ל, לעומת 27% במגזר הלא-יהודי.
– רמת אנגלית נמוכה של בוגרי מערכת החינוך: רק כ-30% מבוגרי 5 יח"ל ו-4% מבוגרי 4 יח"ל קיבלו פטור מלימודי אנגלית באקדמיה.
– מחסור במורים לאנגלית: לפני שנת הלימודים תשפ"ג חסרו 711 מורים, וכ-26% מהמורים לאנגלית אינם בעלי ההכשרה הדרושה.
המבקר ממליץ למשרד החינוך לגבש תוכנית המשך לתוכנית הלאומית, תוך התמקדות בצמצום פערים והעלאת רמת האנגלית של כלל התלמידים. כמו כן, מומלץ לפעול לגיוס מורים איכותיים ולשפר את הכשרתם.
במקביל, משרד החינוך פועל לצמצום פערים בין מגזרים שונים. למשל, במגזר הערבי חלה עלייה משמעותית בשיעור התלמידים הניגשים לבגרות ברמת 5 יח"ל, מה שמעיד על מגמה חיובית של צמצום פערים.
בנוסף, המשרד מקדם תוכניות חדשניות כמו לימודי אנגלית בגיל הרך. פיילוט שהופעל בשנת הלימודים תשפ"ג ב-689 גני ילדים וב-420 בתי ספר יסודיים הראה תוצאות ראשוניות מבטיחות, ומתוכננת הרחבה משמעותית של התוכנית בשנים הקרובות.
שר החינוך נדרש לפי הדו"ח, להוביל מהלך רחב בשיתוף גורמים נוספים במטרה לשפר את מצב הוראת האנגלית בישראל ולהכין את התלמידים טוב יותר להשתלבות בעולם הגלובלי.