הסקרים, שנערכו בקרב למעלה מ-230 אלף תלמידים, כ-32 אלף מורים, 924 מנהלים ו-994 הורים, מהווים את המחקר המקיף ביותר במערכת החינוך הישראלית. הם מספקים תובנות חשובות על מצב המערכת ומצביעים על תחומים הדורשים שיפור לצד הישגים משמעותיים.
ממצאי הסקרים מראים כי 85% מהמורים ו-92% מהמנהלים מביעים שביעות רצון מעבודתם, נתון המעיד על תחושת שליחות ומוטיבציה גבוהה בקרב הסגל החינוכי. יתרה מזאת, 94% מהמנהלים חשים שהם מצליחים לחולל שינוי בבתי הספר שלהם, מה שמצביע על תחושת מסוגלות גבוהה.
עם זאת, הסקרים חושפים גם אתגרים משמעותיים. רמת האלימות במערכת החינוך נותרה ללא שינוי משנה שעברה, כאשר 35% מהתלמידים דיווחו על חוויות של העלבה, קללות או לעג. בנוסף, 9% מהמורים דיווחו על חוויית אלימות מצד תלמידים ו-5% מצד הורים, נתון המדגיש את הצורך בשיפור הביטחון האישי של הצוות החינוכי.
עוד באותו הנושא
תחום נוסף הדורש תשומת לב הוא התנאים הפיזיים בבתי הספר. רק 27% מהתלמידים דיווחו על שירותים נקיים ותקינים, ו-61% חשו שכיתתם היא מקום נעים ללמידה. נתונים אלו מצביעים על צורך דחוף בשיפור התשתיות הפיזיות במוסדות החינוך.
לצד זאת, ישנם גם ממצאים מעודדים. 76% מהתלמידים דיווחו כי טוב להם בבית הספר, ו-64% רואים בו מקום נעים. נתונים אלו מעידים על תחושת שייכות חזקה בקרב מרבית התלמידים.
בקרב ההורים, התמונה מורכבת יותר. בעוד ש-65% מההורים מאמינים כי המורים מעודדים את ילדיהם להביע את דעתם, רק 49% סבורים שהמורים משקיעים מאמצים בהפיכת הלימודים לרלוונטיים. בנוסף, חלה עלייה של 4% בדיווחי הורים על אלימות כלפי ילדיהם, וירידה של 9% באמון ההורים במאמצי בית הספר למנוע אלימות.
שר החינוך, יואב קיש, הדגיש את חשיבות הסקרים ככלי עבודה לשיפור המערכת, בעוד שמנכ"ל ראמ"ה, ד"ר גל אלון, הצהיר על מחויבות הארגון להנגשת הנתונים ותרגומם לעשייה בשטח.
סקרי ראמ"ה לשנת תשפ"ג מציגים תמונה מורכבת של מערכת החינוך הישראלית, עם הישגים משמעותיים לצד אתגרים הדורשים טיפול. הנתונים מספקים בסיס חשוב לקובעי המדיניות לפעול לשיפור המערכת, תוך התמקדות בתחומים הדורשים תשומת לב מיוחדת כמו אלימות, תנאים פיזיים ושיפור הקשר עם ההורים.