ממורים למנטורים: המהפכה החינוכית של אמי"ת

ברשת אמית בונים עולם חינוך חדש: מחנך לכל -15 תלמידים, מתן בחירה לכל מורה ותלמיד איך ללמוד וללמד והטמעה של בינה מלאכותית בלמידה. המטרה: הפיכת המורים למלווים אישיים בתהליך הצמיחה וההתפתחות של התלמיד

פעילות חינוכית ברשת אמית | צילום: צוריאל רובינס

העולם שסביבנו משתנה ללא הרף: הטכנולוגיה מתפתחת, דפוסי התנהגות משתנים וקשרים אנושיים הופכים למוצר נדיר ויקר ערך. במציאות כזו, בה כל הידע שבעולם זמין תוך הצצה קלה בסמארטפון, גם מערכת החינוך, שאמורה להקנות ידע וכישורים לתלמידים חייבת לעמוד בקצב.

ברשת החינוך אמית, שלה 66 בתי ספר בכל הארץ החליטו להפוך את הכיתה למקום שמעניק לתלמידים ערך מוסף, כדי שבית הספר יהפוך למקום אליו באים מרצון ולא בלית ברירה.

מוסיפים ערך לעולם

במהלך הלימודים, באמית ממחישים לתלמידים כיצד התוכן הנלמד מקבל משמעות מעשית באמצעות למידה באקוסיסטם של בית הספר. מפגשים עם מהנדסי חברות מובילות כמו  אמזון, גוגל ואחרות ולמידה בבתי החולים עם חוקרים ורופאים המשתפים תלמידים בבעיות רפואיות ובתהליכי חשיבה על פתרונות אפשריים הם רק דוגמא לצורת הלימוד החדשנית.

בתי הספר ברשת עורכים שיתופי פעולה ייחודיים ללמידה יצירתית התנסותית עם ארגונים אזרחיים. למשל, למידה בשיתוף ארגון נכי צה"ל במסגרתה תלמידים נפגשים עם נכי צה"ל ועובדים על פתרונות יצירתיים לקשיים עימם הם מתמודדים.

למידה מותאמת אישית

באמית הבינו, כי שיטת הלמידה הקלאסית בה 30  תלמידים יושבים בכיתה מול מורה המעביר להם חומר לא רלוונטית להקניית המיומנויות הנדרשות עבור תלמיד במאה ה-21. על כן, שינתה הרשת את תוכנית הלמידה וחילקה כל כיתה ושכבה ל-3 מסלולים בתוכנית שנקראת 'שערי למידה' בה כל תלמיד יכול לבחור את השער המתאים עבורו.

המסלול הראשון נקרא "שער מפגש". בשער זה המורה מלמד קבוצת תלמידים המבקשת למידה מבוססת מפגש. המורים מקבלים מערכי שיעור שהוכנו עבורם ברשת ובהם משולבים אמצעי לימוד חווייתיים.

ב-"שער עצמאות" הלמידה תלויה לחלוטין בתלמיד. התלמיד מתקדם בלמידה דרך מערכת טכנולוגית יחודית. באמצעותה, בקצב שלו, הוא לומד את החומר ומבצע עבודות ומבחנים. המורה משמש כמלווה בתהליך ונפגש עם התלמידים בתחילת ובסגירת היום אך מרבית הלמידה נעשית באופן עצמאי.

השער האחרון נקרא "שער גילוי" והוא מתמקד בעבודות חקר ובהעמקה נוספת בחומר הנלמד. המסלול, שמשלב בין למידה במפגש, למידה בקבוצות קטנות ולמידה עצמאית, מיועד לתלמידים בעלי תשוקה להרחבה ולהעמקה.

מהפכת הקשר האישי

ד"ר אמנון אלדר מנכ"ל הרשת מסביר כי בלב השינוי נמצא הצורך להעצים את הקשר האישי והיחס לכל תלמיד: "בדור המסכים בכלל ומאז הקורונה בפרט, למדנו על חשיבות היחס האישי לכל תלמיד והצורך בליווי ובמנטורינג של כל תלמיד כדי שיתפתח, יצמח ויצליח לגלות את כשרונותיו בכל תחומי החיים" לשם כך פיתחו באמית את תוכנית 'תצא"מ' – תוכנית צמיחה אישית מקצועית, בה יוכשרו המורים בהענקת הליווי הנכון לתלמיד.

ד"ר אמנון אלדר | צילום: רשת אמית

באמית מבקשים להקל על המורה ועל כן הכינו לו מערכי שיעור לכל השנה כולה בכל המקצועות. בנוסף, באמית החדירו מערכת דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית עם איזור אישי לכל תלמיד, שם מחכה לו כל מה שהוא צריך על מנת להצליח ללמוד. המטרה: לאפשר למורה להתמקד יותר ויותר בפן החינוכי והאישי. "יש לנו שפה מיוחדת ברשת", מספרת שולי יוסט, האחראית על התוכנית ברשת ומי שמעניקה הכשרה למורים בתחום. "השפה שלנו מתמקדת בשישה צרכים בסיסיים של התלמיד: קשר, שייכות, ביטחון, תחושת מסוגלות ואוטונומיה. בזכות המושגים האוניברסליים הללו, המורה מסוגל להתבונן על המציאות דרך משקפיים הרואות את צרכיו של התלמיד ומיד לשאול את עצמו: מה חסר לו? האם הוא חש חוסר במסוגלות שלו? מדוע הוא מתנהג כמו שהוא מתנהג?".

"המורים פוגשים מחדש את הצד החינוכי"

בצעד חסר תקדים, באמית החליטו כי בכל כיתה וכיתה יהיו שני מחנכים: מורה מחנך ומורה מקצועי שישמש גם כמנטור. השינוי המהפכני, גורם לכך שלכל 15 תלמידים יהיה מחנך שילווה אותם בצורה אישית. "במקום להתקדם רק בצורה 'ליניארית', ממורה למנהל, למנהל בכיר יותר, אנחנו מאפשרים למורים לקבל כלים חינוכיים שיוכלו לקדמם מקצועית תוך שמירה על הצד החינוכי במרכז", מסבירה שולי.

שולי יוסט | צילום: רשת אמית

בתוכנית 'תצא"מ' כל 'מנטור' יעבוד עם 15 תלמידים על הגשמת החלומות שלהם. המורה יהפוך למלווה משמעותי שעוזר לתלמיד לגלות את רצונותיו האמיתיים, את חוזקותיו וידריך אותו כיצד להציב יעדים עבור עצמו ובסופו של דבר גם להגשים אותם.

בתיכון מקיף אמית באר שבע, המונה כ-1,500 תלמידים התוכנית כבר מיושמת במלואה. "יש לי 112 מנטורים ומחנכים בבית הספר שמחולקים ליחידות 'תצא"מ'", מספר צוריאל רובינס, מנהל התיכון. "בתיכון גדול כמו שלנו אנחנו תמיד מנסים למצוא פרקטיקות של שייכות וקשר אישי שיתנו לתלמידים תחושה של בית ולא של מפעל".

מהפכה חינוכית | צילום: רשת אמית

אחת ההשפעות המשמעותיות של תוכנית 'תצא"מ' באמית באר שבע הייתה דווקא על המורים. מורים מקצועיים רבים החלו לשמש כמנטורים וגילו את עצמם מחדש. "הרבה מורים מקצועיים שחששו מהעומס הגדול של להיות מחנכים מגלים מחדש את הצד החינוכי", משתף צוריאל. "מורה מקצועי אצלנו מקבל הזדמנות לא רק להיות מורה מצוין שמעביר חומר אלא גם להפוך לשותף מלא בתהליך החינוכי. שברנו את החלוקה המוחלטת בין מורה מקצועי למחנך".

בשורה משולשת

"בעיני, זו מהפכה של ממש במערכת החינוך" , קובעת יוסט. "הבשורה הגדולה שלנו היא גם בתוכן – ליווי אישי משמעותי במיוחד עבור התלמידים, גם ברמת התפיסה והשיטה עם סילבוס שש שנתי עבור כל שכבת גיל, הכשרת מורים מקצועית ומסודרת ומערכת טכנולוגית מבוססת AI, וגם ברמת השוויון וההוגנות". "בעבר", היא מסבירה, "מעטים היו בתי הספר שאיפשרו יחס וליווי אישי עבור כל תלמיד ותלמיד ובדרך כלל היה מדובר בעסק השייך בעיקר לאוכלוסיות פריווילגיות יותר. כל תלמיד מחצור שבצפון ועד ירוחם שבדרום יזכה לחינוך ברמה גבוהה וליחס אישי. שיוויון הזדמנויות אדיר שבו כולם ילדינו".

יחס אישי לכל תלמיד | צילום: עדי הוברמן

המורים של המחר

"תם עידן 36 התלמידים היושבים מול מורה ואמורים לבלוע ידע שיעור אחר שיעור", היא קובעת. "מערכת החינוך חייבת להתקדם. אנחנו באמית הופכים את התלמיד לגיבור הגדול של סיפור חייו ואת המורה למבוגר משמעותי התומך בתלמיד בתהליכי הצמיחה שלו. כך הופכים את החינוך לרלוונטי".

באמית מחפשים את המורים של המחר. מורות ומורים מלאים במוטיבציה שרוצים להגשים את חלום החינוך האמיתי – להשפיע בצורה הטובה והנוגעת ביותר על הדור הבא.

נשמע מתאים? הגישו מועמדות כאן 

 

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן