העיתון הדרום־אפריקאי "IOL" דיווח היום (א') כי שר הפנים של דרום אפריקה, ליאון שרייבר, הורה לבטל את הפטור מוויזה שהיה תקף לנושאי דרכון פלסטיני. ההחלטה התקבלה בהמשך לטיסת הצ'רטר המסתורית שהגיעה למדינה בחודש שעבר – עליה 153 עזתים ללא מסמכים. מבדיקה של הרשויות באפריקה עלה שהנוסעים עצמם לא שכרו את המטוס, אלא מתווכים חיצוניים ארגנו את כל הטיסה.
עוד צוין כי גורמי מודיעין בדרום אפריקה מצאו שהפטור שימש "גורמים ישראליים" הקשורים ל"מאמצי ההגירה מרצון" של תושבי עזה.

שר הפנים הוסיף כי אצל רבים מהנוסעים נמצאו מאפיינים חריגים:
עוד באותו הנושא
- הנקמה הישראלית מוגשת קרה: שר החוץ גדעון סער יביא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה הצעת החלטה להכרה רשמית של ממשלת ישראל ברצח העם הארמני
- שני גורמים אמריקנים אישרו ל״וול סטרייט ג׳ורנל״ כי איראן תקפה מוקדם יותר היום ספינת מכולות הנושאת דגל סינגפור במצר הורמוז
- רעידת האדמה בוונצואלה: תיעוד חדש מראה את הנזק בעיר קאטיה
- סוכנות הסחר הימית הבריטית מדווחת כי ספינת משא הותקפה במצרי הורמוז, לחופי עומאן
-
הם הגיעו עם כרטיסי טיסה לכיוון אחד בלבד,
-
לא הורשו להביא מטען אישי, אלא רק סכום כסף בדולרים ומעט ציוד בסיסי,
-
חלקם לא החזיקו במסמכים מסודרים לגבי יעד ההמשך, מקום שהייה או כרטיס חזרה.
"חלק ממאמצי ההגירה מרצון"
שר הפנים הדרום-אפריקני הסביר את החלטתו: "בהמשך לחקירות והמלצות מגופי הביטחון הלאומי, ואחרי התייעצויות במערכת הביטחון – שאישרה כי הפטור מוויזה למשך 90 ימים בעבור בעלי דרכון פלסטיני רגיל נוצל באופן מכוון ומתמשך בידי שחקנים ישראלים שקשורים למאמצי 'הגירה מרצון' של תושבי רצועת עזה, משרד הפנים ביטל את הפטור".

"ניצול של הנוסעים עצמם"
הטיסה המסתורית

לפי המקור, אותה חברה, שהוצגה כגוף ייעוץ, הייתה בקשר עם "מנהל ההגירה הוולונטרית" במשרד הביטחון, והפעילות שלה הועברה לריכוז ותיאום אצל מתאם פעולות הממשלה בשטחים.
פעילות מאורגנת – ולא מקרים בודדים
גורמים שצוטטו בדיווח הסבירו כי מדובר במסלול יציאה מאורגן: העזתים מתכנסים בנקודות איסוף בתוך הרצועה, עוברים בדיקות ביטחון ראשוניות במעבר כרם שלום ומועברים באוטובוסים למתחם התעופה ברמון. שם הם עולים לטיסות שכר הממריאות מחוץ לישראל. לדברי חלק מהנוסעים, נגבו מהם סכומים שבין 1400 ל-2700 דולר עבור ההליך, ובמקרים מסוימים אף 5000 דולר עבור האצת התהליך ותיעדוף.


