לקול מחיאות כפיים בגבול: דגל ישראל הונף והרשתות געשו

סרטון מגבול מרוקו-אלג'יריה עורר סערה ברשתות הערביות אך עדויות מהשטח מציירות תמונה שונה: קבוצה ישראלית התקבלה באהדה, שרה את התקווה וזכתה ליחס חם מהמרוקאים

דגל ישראל בגבול מרוקו-אלג'יריה | צילום: רשתות חברתיות

תיעודים מגבול מרוקו-אלג'יריה הצליחו לעורר בסוף השבוע (ו') סערה ברשתות החברתיות הערביות, אך מאחורי הרעש מסתתר סיפור מעט שונה.

במהלך טיול מאורגן מישראל למרוקו, הניפה אחת המטיילות את דגל ישראל סמוך לגבול עם אלג'יריה כאשר מהצד האלג'יראי הונף מולה דגל פלסטין. האירוע בשטח התנהל באווירה רגועה, ואף חיובית, לעיני מרוקאים מקומיים.

מה באמת קרה?

האירוע התרחש באזור א-סעידיה, בנקודה הקרובה ביותר כיום בין מרוקו לאלג'יריה, כ-50 מטרים בלבד בין הגדרות. הקבוצה הישראלית, שהייתה בדרכה לשבת בעיר פאס, עצרה במקום כחלק מהסיור. דגלי ישראל ומרוקו הונפו זה לצד זה, וחברי הקבוצה שרו הן את "התקווה" והן את ההמנון המרוקאי.

בעקבות זאת, מהעבר השני של הגבול, הניפו אלג'יראים דגל פלסטין. המחווה ההדדית תועדה בסרטון שהופץ במהירות ברשתות החברתיות.

התגובות ברשת מול המציאות בשטח

ברשתות המרוקאיות והערביות נשמעה ביקורת מצד פעילים שמתנגדים לנורמליזציה עם ישראל, חלקם הציגו את הנפת הדגל כאקט פרובוקטיבי. עם זאת, בשטח עצמו, לפי עדויות המשתתפים בטיול, התמונה הייתה שונה לחלוטין.

אברהם יחיאל אביזמר, מדריך הטיול, מספר כי במקום עצמו לא נרשמה עוינות כלל. לדבריו, מרוקאים שנכחו באזור מחאו כפיים, צילמו את האירוע ולא הביעו התנגדות. "היחס שקיבלנו היה חיובי מאוד. הנפנו את דגל ישראל ואת דגל מרוקו, שרנו את שני ההמנונים, והאווירה הייתה טובה", סיפר.

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Mimoune Bentaha‎‏ (@‏‎original_instagrm‎‏)‎‏

לצד הביקורת, הופיעו גם תגובות רבות שתמכו במחווה הישראלית והדגישו דווקא את האומץ שבהנפת הדגל. חלק מהגולשים כתבו כי מרוקו איננה מקום של אלימות או קיצוניות: "מי שחושב שצריך לתקוף אותה טועה, אנחנו לא במדינה של פראים" ואפילו הגדירו את הרגע כמרגש: "זה פשוט יפה". תגובות נוספות חיזקו את הקשר בין המדינות וראו במחווה אמירה של עמידה גאה מול ההתרסה האלג'יראית: "היא עשתה עבודה טובה", ו"תחי מרוקו ותחי ישראל".

"מחווה ספונטנית"

לדברי אביזמר, הנפת הדגל לא הייתה מתוכננת מראש. אחת המטיילות לקחה את דגל ישראל והניפה אותו ביוזמתה. כאשר הונף מולה דגל פלסטין מהצד האלג'יראי, היא בחרה להתקרב לגדר ולהציג את הדגל הישראלי כמחווה של נוכחות וזהות, ולא כעימות.

"המרוקאים שהיו שם לא רק שלא כעסו, אלא הגיבו בחיוב", הדגיש. "גם במקומות אחרים במרוקו הנפנו את דגל ישראל, כולל בצפון המדינה ובאירועי זיכרון ליהדות מרוקו, ותמיד התקבלנו בצורה חמה".

שתפו כתבה זו:

5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות