בפעם השנייה ברציפות, קיים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כנס מקצועי של פורום יושבי הראש ומנכ"לים של חברות התחבורה והתשתיות בישראל. הכנס הפעם, בצל מלחמת "חרבות הברזל", כונה "מובילים את עתיד התחבורה בצל המלחמה" והתמקד בהמשך הפעילות השוטפת של המשק החיוני הזה גם בימי לחימה.
בכנס השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל'), מירי רגב, מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, סמנכ"ל המשרד וראש אגף תשתיות, אבנר פלור, בכירים מהמשרד ובכירים בענף התשתיות. בינהם: נציגים בכירים מנתיבי ישראל, רכבת ישראל, חברת נמלי ישראל, חוצה ישראל, נת"ע, נתיבי אילון, מוריה ועוד, וכמו כן נציגי ממשלה מאגף התשתיות, החשב הכללי ורשות החברות.
"במיוחד בימים מאתגרים אלו, עלינו לעבוד ביעילות ובהרמוניה מירבית כדי להמשיך לתפעל וליעל את כל אמצעי התחבורה ביבשה, באוויר ובים", אמרה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל׳) מירי רגב, בפתיחת הכנס. "אני מברכת על היוזמה לקיום הכנס בפעם השנייה, כשהפעם הוא חשוב הרבה יותר. אני עומדת נפעמת מול הפעילות של חברות התשתיות ועובדיהם המסורים שעשים לילות כימים למען הרציפות התפקודית של המשק.
עוד באותו הנושא
אנחנו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים עושים הכל כדי לסייע לכם. כך בהחלטה לאשר ייבוא מהיר של עשרות אלפי עובדים זרים במקום העובדים הפלשתינים, כך בפעילות למען החזרת החברות הזרות לטוס לישראל וממנה וחתימת הסכמי תעופה חשובים, וכך בהקלת הבירוקרטיה למשפחות הפצועים והמפונים מהצפון והדרום".
מלחמת "חרבות הברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר, הציבה אתגרים מורכבים בפני חברות התשתית. כפי שצוין, הן "נאלצו להתמודד בעקבותיה עם סוגים שונים של אי-ודאות בקידום הפרויקטים לרבות: מחסור בפועלים, עליה במחירי חומרי הגלם ועלות כוח אדם. גורמים אלה מובילים לעיכובים בלוחות הזמנים וחריגה מהמסגרות התקציביות".
לדברי השרה רגב, מטרת הכנס הייתה "לחזק את הקשר בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבין חברות התשתיות ולקיים סיעור מוחות כדי לסנכרן את פעילות החברות גם בין האחת לרעותה".
מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, הדגיש את חשיבות הידע והניסיון של המנהלים שהשתתפו: "הנוכחים כאן מהווים מכרה זהב וספרייה שלמה של ידע. נמצאים כאן המנהלים האיכותיים ביותר, אשר מתמודדים מידי יום ביומו, בעיקר מה-7 באוקטובר, עם אתגרים מורכבים. אנחנו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמשיך לקדם את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, בינהן שירותי רחפנים, שאטלים ימיים, רכבת על גלגלים ומגוון פתרונות נוספים להקלת הגודש בדרכים".
נעה סגל, סגנית ראש מינהל התשתיות, ציינה כי "שנת 2024 הייתה שנה מאתגרת בכל החזיתות, למרות זאת ובצל המלחמה הצלחנו להביא לפריצות דרך במשק התחבורה וליישם את תוכנית העבודה לשנת 2024, שכל הציבור בישראל כה צמא לה. להמשיך ולייצר תשתיות תחבורתיות ולהמשיך ולייעל את כל העבודה בתחום כדי לקדם פרויקטים באיכות גבוהה, בתקציב המוסכם ובזמן קצר ככל האפשר".
"אני מתרשם מאוד מהפעילות של חברות התשתית של משרד התחבורה בתקופת המלחמה, ניכר כי משרד התחבורה מפעיל אותן בצורה המיטבית ביותר", אמר במהלך הפורום מנכ"ל רמ"י ומנהל רשות החברות הממשלתיות, ינקי קווינט.
"המשרד הזה נוגע לכל אזרח במדינה", אמרה עוד השרה רגב. "במיוחד בימים אלו צריך להיות מתוכננים ומסודרים עם תוכניות עבודה, פיקוח עליהן, קיצור זמנים ועמידה בתקציבים על פי ההיערכות החדשה". קבעה השרה רגב. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים הודתה בדבריה למנכ״ל משרד התחבורה, משה בן זקן, על היוזמה לכינוס הפורום בפעם השנייה.
בין השאר הוצגו בכנס ״מערכת שיטה לניהול פרויקטי תחבורה״ על ידי נעה סגל , סגנית ראש מינהל תשתיות. "חזון ופיתוח 2040", על ידי נטלי כץ, המשנה למנכ"ל רכבת ישראל. "הקמת רשת הסעת המונים בירושלים", על ידי, זוהר זולר, מנכ"ל צוות אב לתחבורה, "מהפכת התחבורה והתשתיות בירושלים", על ידי גלעד בר אדון, מנכ"ל חברת "מוריה", "משנים פני מציאות במרחב הצפון", איציק אורון, סמנכ"ל הרכבת הקלה מחיפה לנצרת ונוף הגליל, "יחסי עיר נמל" – על ידי מיכל טוכלר, סמנכ"לית תכנון אסטרטגי נמלי ישראל, "רכבת קלה ומטרו: אתגרי המחר", על ידי חיים גליק, מנכ"ל נת"ע ו"מאיצים תכנון, מקצרים את הדרך" על ידי דניאל רוד, סמנכ"ל חטיבת הנדסה ופיתוח בחברת "נתיבי ישראל".