רכבת ישראל ממשיכה להוביל את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל עם קליטתם של שישה קטרים חשמליים חדשים. הקטרים החדשניים, מדגם TRAXX מתוצרת חברת ALSTOM המובילה העולמית, נפרקו לאחרונה בנמל אשדוד, מסמנים שלב משמעותי נוסף בתהליך המודרניזציה של מערכת הרכבות הלאומית.
תוספת זו מעלה את מספר הקטרים החשמליים בצי הרכבת ל-50, כאשר 44 קטרים כבר פעילים ומשרתים נוסעים בקווים שונים ברחבי הארץ. החידוש הטכנולוגי הזה צפוי לשפר משמעותית את חוויית הנסיעה, להגביר את היעילות התפעולית ולתרום לשמירה על הסביבה.
תהליך הקליטה של הקטרים החדשים הוא מורכב ומדוקדק. לאחר בחינה ראשונית על ידי מומחי אגף הנדסת נייד של רכבת ישראל, הקטרים יועברו למרכז התפעולי החשמלי החדש בלוד. במתקן מתקדם זה, יעברו הקטרים סדרת בדיקות מקיפה והתקנות שונות, הכוללות התאמות לתשתית הישראלית ולתנאי האקלים המקומיים. רק לאחר השלמת כל הבדיקות וההתאמות, ישולבו הקטרים בפעילות השוטפת של הרכבת.
עוד באותו הנושא
מהפכת החשמול של רכבת ישראל היא פרויקט רחב היקף ושאפתני. עד סוף שנת 2024, צפויה הרכבת לקלוט סך הכל 63 קטרים חשמליים, מה שיאפשר הרחבה משמעותית של הקווים החשמליים. בנוסף, הרכבת משקיעה בקרונועים חשמליים (רכבות ללא קטר), המספקים גמישות תפעולית רבה יותר, ומסבה כ-300 קרונות דו-קומתיים אדומים (Double Deck) להנעה חשמלית, מהלך שישפר את חוויית הנסיעה ויפחית את טביעת הרגל הפחמנית של הרכבת.
הפרויקט, שכבר הושלם ביותר מ-70 אחוזים, מאפשר לרכבת ישראל לשפר משמעותית את השירות לנוסעים. קווים מרכזיים רבים, כולל ירושלים-הרצליה, אשקלון-הרצליה (העובר בכל תחנות טבעת השרון), מודיעין-ירושלים ובנימינה-רחובות, כבר עברו להנעה חשמלית. המעבר לחשמל מאפשר נסיעות מהירות יותר, שקטות יותר ונקיות יותר, תוך שיפור התדירות והאמינות של השירות.
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, מדגיש את חשיבות המהלך: "הגעת הקטרים החשמליים ועלייתם על המסילה מסמלת את המשך הפיתוח הנרחב של רכבת ישראל, אשר מבוצע בהובלה של משרד התחבורה במיוחד בימים אלה. הקטרים החדשים הינם חלק מתכנית רכש משמעותית ורחבת היקף של קטרים וקרונות חשמליים מהמתקדמים ביותר בעולם, אשר אושרה לאחרונה על ידי הדירקטוריון בראשותי, וצפויה לשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעים בכל רחבי הארץ."
מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה, מרחיב על המשמעות הטכנולוגית והתפעולית: "קטרי ה-TRAXX החדשים שמצטרפים לצי הרכבות המשודרג שלנו מהווים שלב נוסף במהפכת החשמול והטכנולוגיה שמתבצעת ברכבת ישראל. אלו יאפשר לנו להמשיך לשפר ולייעל את השירות המגיע לנוסעים שלנו ולספק להם נסיעה נוחה ובטוחה יותר, זאת לצד המשך פיתוח תשתיות, הצטיידות ברכבות חדשות ומתקדמות והטמעה של טכנולוגיות חדשניות."
מהלך זה לא רק מדגיש את מחויבותה של רכבת ישראל לשיפור מתמיד בשירות הניתן לציבור הנוסעים, אלא גם מציב את ישראל בחזית הטכנולוגיה בתחום התחבורה הציבורית. השקעה זו צפויה להניב תועלות רבות בטווח הארוך, כולל הפחתת זיהום אוויר, שיפור בניידות העירונית והבין-עירונית, וחיזוק התשתית הכלכלית של המדינה.
עם התקדמות הפרויקט, צפויים עוד שיפורים משמעותיים במערכת הרכבות הישראלית. הדבר כולל הרחבת רשת המסילות החשמליות, שדרוג תחנות נוספות, והטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות לניהול תנועת הרכבות ומידע לנוסעים. כל אלה יתרמו ליצירת מערכת תחבורה ציבורית יעילה, נגישה וידידותית לסביבה, שתענה על צרכי התחבורה המתפתחים של ישראל במאה ה-21.