דוקטורט בלי אוניברסיטה: שינוי היסטורי באקדמיה הישראלית

ועדת שרים תדון ביוזמה שתשנה את מפת ההשכלה הגבוהה בישראל: הצעת חוק שתאפשר גם למכללות להעניק תואר שלישי - באוניברסיטאות לא יוותרו בקלות

קמפוס אוניברסיטת תל אביב ברמת אביב | צילום: Moshe Shai/FLASH90

הצעת חוק חדשה תעלה לדיון ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה ותבקש לאפשר גם למכללות, ולא רק לאוניברסיטאות מחקר, להעניק תארים שלישיים (PhD). מדובר במהלך חסר תקדים בהיסטוריה של ההשכלה הגבוהה בישראל, שצפוי לעורר התנגדות במוסדות המחקר ובקרב אנשי מקצוע.

גורמי מקצוע: "אין תשתית מחקרית במכללות"

במועצה להשכלה גבוהה, משרד האוצר וועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) נשמעים קולות ברורים נגד הצעת החוק. לטענת המבקרים, לימודי דוקטורט מחייבים סביבה מחקרית עמוקה, מעבדות מתקדמות, סגל בכיר ופרסומים מדעיים. לדבריהם, כל אלו תנאים שאינם מתקיימים כיום במרבית המכללות.

סטודנטים באוניברסיטה העברית, ארכיון | צילום: Flash90

למה החוק עשוי לעבור?

את הצעת החוק יזם ח"כ ששון גואטה מהליכוד, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי בוועדת השרים צפוי רוב לתמוך בה, בין היתר בזכות גיבוי אפשרי מצד שר החינוך ויו"ר המל"ג, ח"כ יואב קיש, שנחשב למבקר של האליטה האקדמית.

בוועד ראשי האוניברסיטאות החלו בגיבוש חוות דעת מקצועית שתופץ לשרים, תוך התראה מפני "פגיעה ברמת ההשכלה הגבוהה בישראל". לדברי אחד מראשי האוניברסיטאות: "אם רוצים לדון בנושא יש דרך, יש קריטריונים ויש הליך מסודר. חקיקה פופוליסטית היא לא הדרך".

שר החינוך יואב קיש בועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
1 תגובה
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
שאול א.
שאול א.
11 חודשים לפני

לא פגיעה ברמת ההשכלה, אלא פגיעה בהכנסות.
לא שכחנו שאוניברסיטת בר אילן איפשרה ליאיר לפיד חסר תעודת הבגרות לעשות דוקטורט. הכל שאלה של כסף. לא ערכים ולא אקדמיה. אז תואילו לשתוק.

טוען עוד כתבות