נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, חשף אמש (ג') כי מסוק הקרב "AH-64 אפאצ'י" שהופל בידי איראן משמי מצר הורמוז נפגע מכטב"מ איראני, ולא מטיל נ"מ כפי שנחשד תחילה.
חשיפתו של הנשיא טראמפ עוררה שאלות רבות. כיצד הצליחו האיראנים לחזות את מסלול הטיסה של המסוק, לחשב נקודת מפגש מדויקת, ולפגוע במסוק במהלך טיסתו?
עד כמה זה תקדימי?
בהיסטוריה התעופתית קיימים מקרים רבים שבהם מטוסים נפגעו במהלך טיסתם ממטוסים אחרים, בין אם אלו מטוסי נוסעים, או כלים צבאיים. במהלך המלחמה באוקראינה אף ראינו מקרים שבהם רחפנים אוקראינים פגעו במסוקי קרב רוסים במהלך טיסתם.
עוד באותו הנושא
- כוחות הביטחון איתרו באזור מעבר א-זעים מנהרה בעומק כ-25 מטרים שנחפרה מיו"ש לישראל
- במהלך הלילה תקף צה"ל והשמיד ארבע עמדות שיגור רקטות במספר מרחבים ברצועת עזה
- חציית הליטאני בטנקים: לוחמי פלוגת "וולקן" של חטיבה 7 משחזרים את רגע החצייה ההיסטורי של הנהר בדרום לבנון
- חברת התעופה אייר אירופה תחדש את טיסותיה לישראל החל מה-29 ביוני, לאחר השעיית פעילות ממושכת בשל המצב הביטחוני
צפו בתיעוד
CONFIRMED
Down goes another Ka-52 'Alligator'!
Operators from the 'Predators of the Heights' Battalion (59th USF Assault Brigade) nailed it with an FPV drone in the Donetsk region. That makes two helis added to the 59th's tally. Outstanding work, fellas! 🦾 pic.twitter.com/Dss3DCmbtB
— 🇺🇦 Unmanned Systems Forces (@usf_army) March 20, 2026
אך למרות זאת, אף אחד מהמקרים האלו לא דומה לחלוטין למה שהנשיא טראמפ מתאר. הפלת מסוק באמצעות רחפן FPV המופעל בידי מפעיל שמזהה את מטרתו בזמן אמת שונה משמעותית מפגיעה באמצעות כטב"מ מתאבד כדוגמת השאהד.
הוא אינו אוטונומי, במובן של איתור עצמאי של מטרות אוויריות ופגיעה בהן ללא התערבות מפעיל. השאהד 136 נועד במקור לפגיעה ביעדים שמיקומם ידוע מראש, כמו מבנים, מתקנים ותשתיות, ולא ליירוט מטרות אוויריות מתמרנות.

ובכל זאת – איך זה כן קרה?
אז הבנו עד כמה זה חריג, עכשיו ננסה להבין כיצד בכל זאת דבר שכזה קרה. גם אם נדלג על האופציה שבה הכל מקרי לחלוטין, וההתנגשות היא תאונה אווירית בלבד, עדיין קיימים תרחישים שבהם האיראנים הצליחו לפגוע במסוק – בכוונת תחילה.
ראשית נשאל איך הכטב"מ הגיע בכלל לאזור שבו טס המסוק. ייתכן שהאיראנים עקבו אחר פעילות אמריקנית באזור באמצעות מכ"מים, כלי מודיעין או תצפיות אחרות, והעריכו מראש את נתיבי הטיסה שבהם עשויים לפעול כלי הטיס.
אם נחזור למלחמת רוסיה – אוקראינה, נראה כי הרוסים מפעילים כבר שנים את כטב"מי השאהד האיראנים – ואף פיתחו גרסא מקומית העונה לשם "גראן". הכטב"מ הרוסי-איראני קיבל לאורך השנים גרסאות רבות. חלקן, לפי דיווחים שונים, צוידו במצלמות ובאמצעי תקשורת המאפשרים למפעיל לקבל תמונת מצב מהכלי ואף לכוון אותו לעבר מטרה שזוהתה במהלך הטיסה.
בהנחה שהאיראנים מפעילים גרסה בעלת יכולות דומות, תיתכן האפשרות שהכלי הגיע לאזור הפעילות בשמי מצר הורמוז, המפעיל מהקרקע סרק אחר מטרות, איתר את המסוק ובחר לכוון את הכטב"ם לעברו. במקרה כזה, הכטב"מ לא היה צריך לחפש את כל שמי מצר הורמוז – אלא רק להגיע לאזור שבו הסיכוי לפגוש במטרה היה גבוה במיוחד – בהנחה והאיראנים ידעו מראש על מיקום המסוק.

אז מה, ככה פשוט?
למרות שזה אולי נשמע "פשוט יותר" עכשיו, יש לזכור שהתקרית התרחשה בלילה. בנוסף, מסוק קרב טס במהירות גבוהה יותר, משנה גובה ומסוגל לבצע תמרונים חדים – יכולות שמקשות מאוד על כטב"ם איטי יחסית לפגוע בו.
כשמחברים יחד את כל המשתנים האלו, מתקבל תרחיש חריג במיוחד, כזה שנראה על פניו בלתי סביר. ההיסטוריה התעופתית כבר סיפקה לא מעט אירועים שנראו בלתי אפשריים עד שהתרחשו, וייתכן שגם התקרית הזאת תצטרף לרשימה.



נשארתי עם שאלת הפתיחה. מותר גם להגיד "שאינני יודע" . בכל מקרה כעת טרמפ מתכוון להגיב. לנו הוא היה אומר: Don't! אבל מה שמותר לו חסום בפני אחרים. חיים קשים
כתבה טיפשית.
המסקנה – הבלתי סביר קרה. ילה ילה
כתבה מעולה, באמת מעלה תהיות אם הכטב"ם פגע או לא פגע…
הטייסים האמריקאים לא ממש חכמים. אנחנו פוגשים אותם בבסיסים בארץ, ומדובר על חומר אנושי מאד בינוני ועם אינטליגנציה בסיסית. בוא נגיד שאותי זה לא מפתיע שהפילו להם אפאצ'י עם רחפן קטן.