ועדת הכנסת אישר חוק המחייב הצבת דיפיברילטור ברכבת, וכן בתחנות רכבת ואתרים ציבוריים בסמכות רכבת ישראל. בדיון שנערך היום (ג') הוערך מחיר התקנה בכ-2 מיליון ש"ח, עם כמה מאות מכשירים חדשים; אך עבור הבודדים שתקנה זו עשויה להציל, מדובר בתקנה יקרה לאין ערוך.
המטרה – בלימת התקפי לב
יוזמת החוק אתי עטייה (הליכוד), התאימה את החוק עם החוק הקיים – חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, שנחקק לפני כעשרים שנה, וקובע כי מקום ציבורי כגון קניונים, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, שדות תעופה, מקומות עבודה ומוסדות להשכלה וכו' נדרשים להציב מכשיר החייאה, במטרה לאפשר טיפול ראשוני מידי במי שלקה בליבו. מכשיר ההחייאה הוא אוטומטי ונותן הנחיות קוליות בעברית, כך שכל אדם, גם אם לא קיבל הכשרה רפואית בסיסית, יכול להשתמש בו כדי להציל חיים, עד להגעת הצוות הרפואי למקום האירוע.

התקף לב, דום לב והפרעות בקצב הלב, מהווים גורם מוות שכיח מאוד בישראל, וזמן הטיפול בהם הוא קצר במיוחד בטרם המצב מחיר מדי. הדפיברליטור מסייע במצב בו הלב סובל מהפרעה חשמלית – הוא נותן שוק חשמלי קטן ומקומי בבית החזה שעוצר את הלב לכמה שניות, ומאפשר לו להתמקד ולשוב לפעילות סדירה.
עוד באותו הנושא
לימור פוליאנסקי, ממונת תשתיות באגף התקציבים, ציינה כי אין צורך שיהיה מכשיר בכל קרון רכבת אלא במערך – בו יש מעבר בין כל הקרונות. ח"כ ארז מלול (ש"ס) הציע להוסיף חובה להצבת מכשיר כזה גם בבתי-מגורים רבי-קומות, כיוון שרוב מקרי ההחייאה מתרחשים בדירות פרטיות ולא במקומות ציבוריים.