בצל ההערכות לתקיפה אמריקנית: "כנף ציון" נחת בכרתים

בצל הערכות לתקיפה אמריקנית באיראן, מטוס "כנף ציון" נחת בשדה התעופה הרקליון שבכרתים. במקביל, טהרן הזהירה את מדינות ערב במזה"ת כי תפגע בבסיסים האמריקאים בשטחן אם תותקף

כנף ציון | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בצל ההערכות בישראל לתקיפה אמריקנית באיראן, מטוס "כנף ציון" תועד היום (ד') באפליקציית מעקב המטוסים "FlightRadar24" כשהוא ממריא מבסיס חיל האוויר בנבטים להרקליון שבכרתים. גורמים בישראל טענו כי הסיבה שהמטוס המריא מישראל היא לטיסת תחזוקה ואימון.

נזכיר כי בסבבים הקודמים מול איראן, דווח כי כנף ציון הוצא משטחי המדינה – במטרה למנוע פגיעה במטוס כשהוא על הקרקע.

האיראנים מאיימים על מדינות ערב באזור

איראן העבירה בימים האחרונים מסר למדינות ערביות במזרח התיכון המארחות כוחות אמריקניים, ולפיו תקיפה אמריקנית נגד טהרן תוביל לפגיעה בבסיסי ארה"ב על אדמתן. כך אמר גורם איראני בכיר לרויטרס. לפי הדיווח שפורסם מוקדם יותר היום, המסר הועבר בין היתר לסעודיה, איחוד האמירויות וטורקיה – תוך דרישה שיפעלו למניעת תקיפה אמריקנית.

הגורם הוסיף כי המגעים הישירים בין שר החוץ האיראני עבאס עראקצ’י לשליח האמריקני סטיב וויטקוף הוקפאו, על רקע החרפת המתיחות בעקבות איומי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לתקוף באיראן. במקביל, מקורות דיפלומטיים מסרו לרויטרס כי חלק מאנשי הצבא האמריקני בבסיס אל-עודייד שבקטאר קיבלו המלצה לעזוב את הבסיס עד הערב.

תקיפות באיראן | צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

היקף ההרוגים במחאות עדיין לא סופי

על פי הערכת "איראן אינטרנשיונל", לאחר בחינה של מידע ממקורות שונים – בהם גורמים המקורבים למועצה העליונה לביטחון לאומי, לשכת הנשיא, מקורות במשמרות המהפכה, עדויות משפחות הרוגים ונתוני בתי חולים – לפחות 12 אלף בני אדם נהרגו במהלך המחאות, בעיקר בשני לילות רצופים, ב-8 וב-9 בינואר.

הערוץ טען כי מדובר במהלך מאורגן שבוצע בעיקר בידי משמרות המהפכה והבסיג’, וכי ההרג בוצע בהוראה ישירה של המנהיג העליון עלי חמינאי, בידיעת ראשי שלוש הרשויות ובפקודת ירי של המועצה העליונה לביטחון לאומי. לפי הדיווח, רבים מההרוגים היו צעירים מתחת לגיל 30. בערוץ הדגישו כי מדובר בהערכה ראשונית, וכי חסימות התקשורת מקשות על קביעת נתון סופי.

בנוסף, הכתב דרור בלאזאדה דיווח כי במהלך היום, המשטר צפוי להוציא להורג מפגין בן 26.

המחאות באיראן | צילום: שימוש על פי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

האיומים של טראמפ

אתמול פרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ציוץ דרמטי, שבו פנה ישירות למפגינים באיראן וקרא להם להמשיך במחאה נגד המשטר. בדבריו הגדיר את המפגינים "פטריוטים איראנים" וקרא להם להמשיך להפגין ולהשתלט על מוסדות השלטון.

בנוסף כתב כי על המפגינים לשמור את שמותיהם של "הרוצחים והמתעללים", והבהיר כי הם ישלמו מחיר כבד. הנשיא האמריקאי האשים את המשטר האיראני בהרג חסר היגיון של מפגינים והבהיר כי ארצות הברית אינה מוכנה להמשיך בשיח מדיני במצב הנוכחי.

טראמפ הודיע כי הורה לבטל את כל הפגישות והשיחות עם גורמים איראניים, וזאת עד להפסקת האלימות כלפי המפגינים. בסיום הציוץ כתב טראמפ כי "העזרה בדרך", מבלי לפרט למה הוא מתכוון.

הפוסט של הנשיא | צילום: ללא

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות