תוכנית פיילוט חדשה לטיפול במצבי חירום נפשיים, מקרי אובנות והתנהגות מסוכנת תצא לדרך בחודשים הקרובים. התוכנית תתבסס על שירות באמצעות פנייה למוקד החירום הלאומי 101 של מד"א, בדומה למענה במצבי חירום רפואיים אחרים. הפיילוט יחל במחוז תל אביב ויתכן שיתרחב בהמשך לאזורים נוספים בארץ.
המענה והטיפול שינתן
פניות טלפוניות שיתקבלו במוקד 101 של מד"א בתחום בריאות הנפש או מניעת אובדנות תעבורנה תשאול מפורט של הפונה על ידי תורן המוקד, בהתאם לרשימת קריטריונים. על בסיס ממצאי התשאול, ובכפוף לקווים המנחים, יבצע החובש במוקד סיווג נפשי, ויחליט על דחיפות הפנייה כ"אדומה" או כ"צהובה" או כ"ירוקה". במקרה של קריאה צהובה או ירוקה, יוזנק צוות מגן דוד אדום באופן אוטומטי לזירה. במקביל השיחה תועבר לאח ייעודי מתחום בריאות הנפש, שישלים את התשאול ובמידת הצורך יזניק את צוות ההתערבות במשבר.

טיפול בקריאות דחופות
לקריאה שסווגה כ"אדומה" יוזנק מיידית בנוסף לצוות מד"א הקרוב ביותר למקום האירוע, צוות התערבות במשבר הכולל פראמדיק שעבר הכשרה ייעודית לטיפול במצבי חרום מתחום בריאות הנפש, יחד עם אח או אחות בעלי נסיון מקצועי מתחום בריאות הנפש. הצוות יתנייד בעזרת רכב תגובה מידית (רת"מ), של מד"א. המשך ניהול המקרה יבוצע על ידי אח נוסף שיאייש עמדה ייעודית במוקד הרפואי של מד"א.
עוד באותו הנושא

מענה מהיר ומדוייק
צוות מד"א הראשון שיגיע למקום האירוע יבצע תשאול של המטופל, בני המשפחה והסובבים ויערוך הערכה לזירה. במקביל, הצוות יצור קשר עם האח במוקד הרפואי של מד"א וימסור את מלוא המידע הרלוונטי. לאחר הגעתו, צוות ההתערבות במשבר ינהל את זירת האירוע ויתן מענה מיטבי בהתאם למצב המטופל. צוותי מד"א בזירה (הן הצוות הראשון והן צוות ההתערבות במשבר) יסתייעו טלפונית בפסיכיאטר כונן בכל הנוגע למענה המומלץ.