למרות המלחמה: ממוצע הציונים של המילואימניקים גבוה מהממוצע הכללי

במסגרת ניתוח נתונים באוניברסיטת ת"א, שבדק את ממוצע הציונים של אלה ששירתו 28 ימים או יותר בסמסטר א', עלה כי הישגיהם בפקולטה למדעים מדויקים ולהנדסה, גבוה יותר ב-10-5 נקודות. יודגש כי סל התמיכה האקדמי והכלכלי שהעניקה האוניברסיטה איפשר לגשר על הפערים שנוצרו בשל המילואים.

קרדיט: דובר צה"ל

אוניברסיטת תל אביב ערכה ניתוח נתונים ראשון מסוגו שבדק את הישגיהם של חיילי מילואים בלימודים לתואר ראשון במוסדות אקדמיים בכלל ובאוניברסיטת תל אביב בפרט.

הבדיקה נערכה בפקולטות להנדסה ולמדעים מדויקים, בהן לומדים כ-7,000 סטודנטים, מתוכם כ-2,300 שירתו במילואים מפרוץ המלחמה. במסגרת הבדיקה, ראשי הפקולטות השוו את הציונים בקורסים מדגמיים בסמסטר א' של חיילי מילואים ששירתו 28 ימים או יותר, במהלך הסמסטר ותקופת הבחינות, לאלו של שאר הסטודנטים וגילו כי במרבית המקרים הציונים דומים, עם יתרון קל דווקא לחיילי המילואים – מדובר בקורסי חובה שבהם לומדים מאות רבות של סטודנטים. כמו כן, הבדיקה העלתה כי סל התמיכה האקדמי והכלכלי שהעניקה האוניברסיטה לסטודנטים ששירתו מעל 28 ימים, איפשר לגשר על הפערים ואף להשיג ציונים גבוהים יותר מהממוצע הכללי.

הפקולטה למדעים מדויקים:

בפקולטה בדקו את הממוצע הכללי של תלמידי סמסטר א', ומהבדיקה עלה שממוצע הציונים של חיילי וחיילות המילואים עמד על 74.9 בעוד שהממוצע הכללי היה 70.5. הישגים אלו נשמרו גם כשבדקו קורסים בצורה פרטנית, ובין היתר נבחנו הקורסים: פיזיקה קלאסית 1 , כימיה אורגנית 1, גלים אור ואופטיקה ומבני נתונים. בכל אחד מהקורסים היה פער של 5 נקודות ויותר בציון הממוצע דווקא לטובת משרתי המילואים.

הפקולטה להנדסה:

הציון הממוצע של קבוצת המילואימניקים בקורס תכנות (פייתון), המיועד לשנה א' בכל מגמות הפקולטה, עמד על 80.4 בעוד שהממוצע של שאר התלמידים בקורס היה 70.0. יצוין, כי שנה א' נחשבת לשנה הקשה ביותר בלימודי הנדסה.

מגמה זו נשמרה גם בקורסים אחרים שנבדקו בהנדסת חשמל, כגון אלגברה לינארית ומכניקה קלאסית, וגם בקורסי שנה א' בהנדסה מכנית כגון גרפיקה הנדסית וחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, שבכולם נמצא פער בציון הממוצע לטובת קבוצת משרתי המילואים.

יודגש כי סטודנטים ששירתו מעל 28 ימים במילואים היו זכאים למתווה ההקלות שאישרה האוניברסיטה, ובמסגרתו הם זכו, בין השאר, לחונכות אישית וליווי פרטני של חברי הסגל, עזרה בשיעורי בית, גמישות בהגשת תרגילים ומטלות, "מרתון" לקראת הבחינה, תוספת זמן של 25% בבחינות, פטורים מקורסי בחירה ועוד.

כמו כן, האוניברסיטה הודיעה בתחילת השנה שאין חובת נוכחות בשיעורים, וכל הקורסים הוקלטו והונגשו לסטודנטים ללמידה בזמנם החופשי. סיוע אקדמי זה בא לצד סיוע כלכלי נרחב שהעניקה האוניברסיטה למשרתי המילואים.

דקאני הפקולטות פרופ' טובה מילוא (מדעים מדויקים) ופרופ' נעם אליעז (הנדסה) הביעו סיפוק רב מהנתונים, אך הדגישו כי עדיין מוקדם לסכם: "אנחנו מורידים את הכובע בפני אותם סטודנטים וסטודנטיות שחזרו ממילואים מפרכים והצליחו להשלים את החומר ואף להתעלות. אין ספק, שהמעטפת הרחבה שניתנה למשרתי המילואים עזרה לרובם לצלוח באופן סביר את המעבר החד מהגנה על המולדת לספסל הלימודים בכיתה. האוניברסיטה תרמה את חלקה, אך ההישג המדהים הזה הוא של הסטודנטים ורק שלהם. יחד עם זאת, עלינו לזכור שאופי ואורך שירות המילואים משתנה בין חייל לחייל, וישנם מקרים שבהם סטודנטים שירתו חודשים רבים במילואים, חלקם אף פספסו את הבחינות, ולצערנו יתקשו יותר להשלים את הפערים. אנו ממשיכים במעטפת התמיכה וההקלות גם בסמסטר הנוכחי".

רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופ' מרק שטייף, הוסיף כי שתי הפקולטות שנבדקו הן פקולטות שמאוד מאתגר להשלים בהן חומר: "מרגע פתיחת שנת הלימודים הכרזנו שבכוותנו לעשות ככל הניתן כדי שמשרתי המילואים ישלימו את השנה בהצלחה, ואנחנו נחושים לעמוד ביעד לאומי זה. מדובר באתגר מורכב שדורש מאיתנו כל הזמן לעשות התאמות בהתאם לצרכים ולהתמשכות המלחמה וכמובן מבלי לפגוע באיכות האקדמית. ברור לנו גם כי הנתונים שמצאנו משקפים את הממוצע ויש מקרים בהם סטודנט מסוים עדיין מתקשה להשלים את החסר, נמשיך לבצע מעקב צמוד בנושא ונעשה כל שניתן כדי לסייע".

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן