פירוק הריכוזיות בשוק: מהלך כלכלי ראשון מסוגו להורדת מחירי הרכב

משרדי התחבורה והכלכלה מקדמים תוכנית להגבלת מספר מותגי הרכב שכל יבואן רשאי לייבא, במטרה להוריד מחירים ולהגביר תחרות.

pexels

משרדי התחבורה והכלכלה, בשיתוף עם רשות התחרות, מקדמים מהלך חדש שנועד להפחית את מחירי הרכב בישראל. על פי חדשות N12, צוותי עבודה צפויים להמליץ על הגבלה משמעותית במספר המותגים שכל יבואן רכב ראשי רשאי לייבא לישראל. ההמלצה תאפשר לכל יבואן להביא מספר מצומצם של מותגים בלבד.

 

יוזמה זו היא תולדה של הנחיה משותפת של שרת התחבורה מירי רגב ושר הכלכלה ניר ברקת, שהורו למנכ"לי משרדיהם להוביל צוותי עבודה במטרה לפרק את ריכוז הכוח בידי היבואנים בענף הרכב. זאת, כחלק מהמאבק הכולל ביוקר המחיה במדינה.

 

במשרדי הממשלה מעריכים כי מהלך זה יחליש את כוחם של היבואנים ויוביל להפחתה משמעותית במחירי המכוניות החדשות לצרכנים. עם זאת, צפוי כי הגבלה מסוג זה תדרוש שינויי חקיקה ותיתקל בהתנגדות חריפה מצד יבואני הרכב, לצד אתגרים משפטיים.

 

הריכוזיות בענף הרכב הישראלי הודגשה בניתוח שהוצג על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לוועדת הכספים בתחילת אוגוסט. הנתונים הראו כי בשנת 2023, "יבואני הרכב המובילים" היו אחראים ל-97% מהשוק, כאשר 12 יבואנים ישירים מייבאים 54 מותגי רכב שונים.

 

"לפי הניתוח, קבוצת הרכב סמל"ת מייבאת 12 מותגי רכב פרטי, קבוצת קרסו מוטורס מייבאת 6 מותגים וקבוצת דלק מוטורס 5 מותגים. עוד שש קבוצות יבואנים מייבאות 4 מותגי רכב פרטי כל אחת."

 

במשרד הכלכלה קיים חשש כי יבואני הרכב הקיימים עלולים להשתלט גם על יבוא המכוניות מסין, מה שעלול לצמצם עוד יותר את התחרות. לאור זאת, השר ברקת נפגש לאחרונה עם הממונה על התחרות, מיכל כהן, וביקש ממנה לפעול נגד השתלטות היבואנים על יבוא המותגים הסיניים.

 

נתונים שפורסמו על ידי אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מצביעים על עלייה משמעותית ברווחיות של יבואני הרכב הגדולים בישראל. "הרווח לפני מס של יבואני הרכב הגדולים בישראל זינק ב-2022 לרמתו הגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות לפחות. כלכלני האוצר ציינו כי נתון זה מהווה זינוק בשיעור ריאלי של 25% בהשוואה לשנת 2021 שקדמה לה – בשעה שבמקביל נרשמה דווקא ירידה של כ-7% במספר מסירות כלי הרכב ומס הקנייה הממוצע ירד ב-1%."

 

הניתוח של משרד האוצר הצביע גם על רמות שכר גבוהות בחברות היבוא: "השכר הממוצע בשנת 2022 של המועסקים בחברות אלו עמד על 20,980 אלף שקל (ברוטו לחודש), גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק כמו גם בענף המסחר". הדו"ח מסכם כי "הרווח העודף של יבואני הרכב הגדולים מיטיב במיוחד עם בעלי אותן חברות, ומי שנמנים על העשירונים הגבוהים בקרב המועסקים בחברות אלו".

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן