לאחר 80 שנה מתחת למים, ספינה נאצית מלאה בחומרי נפץ נמשתה מנהר הדנובה בסרביה. האירוע ההיסטורי התרחש בשבוע שעבר סמוך לעיירה פרחובו, כאשר הספינה הוצאה ראשונה מבין כ-200 אוניות ששקעו במקום בשלהי מלחמת העולם השנייה.
על פי דיווחים ב"מירור" הבריטי, הספינה הייתה חלק מהצי הגרמני שהוטבע בהוראת האדמירל פול-ווילי זייב ב-1944. ההטבעה בוצעה כחלק מנסיגה מאורגנת מפני התקדמות הצבא האדום הסובייטי. לפני ההטבעה, כ-8,000 חיילים ואזרחים גרמנים פונו מהספינה.
במשך שמונה עשורים, שרידי הספינות הטרופות הפריעו לתנועת כלי השיט בנהר הדנובה, המשמש מדי יום כאלף כלי שיט למטרות מסחר, תחבורה ותיירות. הבעיה החריפה בתקופות של בצורת ומפלסי מים נמוכים, כאשר שרידי הספינות נחשפו מעל פני המים.
עוד באותו הנושא
לאחרונה, הרשויות בסרביה החלו לטפל בסוגיה זו באופן נרחב. שר התחבורה, התשתיות והבינוי של סרביה, גוראן וסיץ', הצהיר על תוכנית שאפתנית למשיית הספינות. הוא אמר: "כל ספינה שמוציאים עוברת בדיקה יסודית לפירוק חומרי הנפץ שנותרו בתוכה. כשתהליך זה יושלם, נאפשר לציבור לראות חלק מהצי הנאצי השקוע, שמקשה על הניווט בחלק זה של הדנובה כבר שמונה עשורים".
המבצע הנוכחי מתוכנן להמשיך בשבועות הקרובים, כאשר 21 כלי שיט נוספים של הצי הנאצי צפויים להימשות. בנוסף, השר וסיץ' ציין כי 80 ספינות נוספות יטופלו בקרוב.
פרויקט זה לא רק מסיר מכשול תחבורתי משמעותי, אלא גם מספק הצצה נדירה לפרק היסטורי דרמטי. עם זאת, הוא מעלה גם שאלות לגבי ההשפעות הסביבתיות של הספינות הטרופות ותהליך משייתן, נושא שמטריד תושבים מקומיים זה זמן רב.
בעוד שהמבצע מסמן התקדמות משמעותית בטיפול בשרידי המלחמה, הוא גם מלמד אותנו על ההשפעות ארוכות הטווח של מלחמת העולם השניה על החיים שלנו. עם התקדמות הפרויקט, צפוי כי יתגלו עוד פרטים מרתקים על ההיסטוריה הימית של האזור ועל השפעותיה המתמשכות של מלחמת העולם השנייה.