הצעת חוק חדשה תעלה לדיון ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה ותבקש לאפשר גם למכללות, ולא רק לאוניברסיטאות מחקר, להעניק תארים שלישיים (PhD). מדובר במהלך חסר תקדים בהיסטוריה של ההשכלה הגבוהה בישראל, שצפוי לעורר התנגדות במוסדות המחקר ובקרב אנשי מקצוע.
גורמי מקצוע: "אין תשתית מחקרית במכללות"
במועצה להשכלה גבוהה, משרד האוצר וועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) נשמעים קולות ברורים נגד הצעת החוק. לטענת המבקרים, לימודי דוקטורט מחייבים סביבה מחקרית עמוקה, מעבדות מתקדמות, סגל בכיר ופרסומים מדעיים. לדבריהם, כל אלו תנאים שאינם מתקיימים כיום במרבית המכללות.

למה החוק עשוי לעבור?
את הצעת החוק יזם ח"כ ששון גואטה מהליכוד, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי בוועדת השרים צפוי רוב לתמוך בה, בין היתר בזכות גיבוי אפשרי מצד שר החינוך ויו"ר המל"ג, ח"כ יואב קיש, שנחשב למבקר של האליטה האקדמית.
עוד באותו הנושא
- מועצת התלמידים הארצית מעדכנת: כך יראה המשך שבוע הלימודים עם החזרה לשגרה
- משרד החינוך מעדכן: כלל מערכות הלימוד יהיו סגורות מחר – לא יתקיימו בחינות הבגרות
- בשורה אדירה: משרד הבריאות יחל להכשיר רופאים גם מהמגזר החרדי – במטרה להתמודד עם העומס בבתי החולים
- מועצת התלמידים מברכת על מתווה הלמידה בקיץ: "אין ספק כי תלמידים רבים זקוקים לסיוע בהשלמת פערים מתקופת המלחמה, ובכלל זו הזדמנות לאפשר למידה והעשרה"
בוועד ראשי האוניברסיטאות החלו בגיבוש חוות דעת מקצועית שתופץ לשרים, תוך התראה מפני "פגיעה ברמת ההשכלה הגבוהה בישראל". לדברי אחד מראשי האוניברסיטאות: "אם רוצים לדון בנושא יש דרך, יש קריטריונים ויש הליך מסודר. חקיקה פופוליסטית היא לא הדרך".





לא פגיעה ברמת ההשכלה, אלא פגיעה בהכנסות.
לא שכחנו שאוניברסיטת בר אילן איפשרה ליאיר לפיד חסר תעודת הבגרות לעשות דוקטורט. הכל שאלה של כסף. לא ערכים ולא אקדמיה. אז תואילו לשתוק.