שנאת חינם? פחות רגש יותר מוח

שנאת חינם זו לא גזירת גורל ובדרך כלל היא גם לא קשורה ותלויה במעשה הצד השני. אז כיצד מורידים את מפלס השנאה? קצת חמלה ורחמים בעבודת הלב והרבה אימונים של שרירי המוח

שנאת חינם | צילום: shutterstock

לאחר שכתבתי את הספר הראשון שלי על שנאת חינם, חקרתי במשך 10 שנים את הנושא הנפיץ והמורכב שהפך לבעיה נטולת פתרון במשך כמעט 2000 שנה. שנאת החינם משפיעה על החברה היהודית לאורך הדורות ובספרי החדש אני מציע מספר דרכים משמעותיות שבעזרתן ניתן להוריד את מפלס השנאה וליצור אחדות בין היהודים.

יש שני סוגי שנאת חינם – אישית וקבוצתית

ישנן שתי דרכים להתמודד עם שנאת חינם אישית. הדרך הראשונה היא שיטת הבדיעבד. השנאה מתחילה אצלנו עוד בתת-מודע ובהסתרת הרגשות השליליים שלנו כלפי מי שפגע בנו. עלינו להבין כי מדובר במעשה שפוגע בנו וכן בקשר שלנו אם אלוהים. לכן הפתרון המוצע הוא להשתמש במידת הרחמים ולסלוח לאותו אדם בלב.

הדרך השנייה היא השיטה המונעת. כבר כשאנו מזהים את התפתחות רגש השנאה כלפי אדם אחר, עלינו לפעול בנחישות ולא לתת לאותו רגש הרסני להשתלט על המחשבות שלנו מתוך הבנה שמדובר בתגובה מוטעית והרסנית לטווח ארוך. ברגע שנלמד לשלוט בתגובות שלנו, לא נאפשר להתנהגות של אחרים להכתיב לנו את הרגשות שלנו. השיטה הזאת עובדת בזכות תכונה מיוחדת של המוח שנקראת נוירופלסטיות – היכולת של המוח הבוגר ליצור קשרים חדשים בתגובה לאימון.

קבוצת אנשים, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

שנאת חינם בין קבוצות

וכאן אנו מגיעים לשנאת חינם בין קבוצות. למעשה, קל יותר למנוע שנאה שכזאת בין קבוצות אוכלוסייה מאשר שנאה אישית. כדי למנוע שנאה בין קבוצות, כל יהודי שמשתייך לקבוצה דתית או פוליטית צריך להחליט שהוא קודם כל נאמן לעם היהודי כולו ורק אחר כך לקבוצה שלו.

זה חשוב מכמה סיבות משמעותיות: ראשית, קבוצות בטבע שלהן מתחרות אחת בשנייה וזה מוביל לשנאה. שנית, אדם אחד יכול לאבד אמפתיה לאלפי אנשים שהוא בכלל לא מכיר. שלישית, אנשים שרוצים להפיץ שנאה עושים את זה בקלות דרך שמועות ותעמולה. ורביעית, שנאה בין קבוצות הייתה הסיבה המרכזית לפילוג העמוק סביב הרפורמה המשפטית ב-2023, פילוג שהוביל לאסון הנורא של השבעה באוקטובר ובעקבותיו גל האנטישמיות המתפשט בעולם.

"אנו יכולים להקשיב לצד השני"

ישנן כמה מיומנויות מעשיות וחיוניות להפחתת שנאה בין קבוצות. יש דרך להתכונן רגשית לשיחה פוליטית מאתגרת המלמדת כיצד אנו יכולים להקשיב לצד השני גם בשיחות על דת או פוליטיקה, כיצד אנו יכולים להימנע מדעות קדומות, להבין שלעתים שני דברים שנראים הפוכים יכולים להיות נכונים באותו זמן, ובעיקר כיצד ניתן לפתח אמפתיה וסבלנות גם למי שמחזיק בעמד הפוכה משלי.

קבוצת אנשים, אילוסטרציה | צילום: shutterstock

המחקר שערכתי הראה שאחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות עם שנאת חינם היא שאנשים רבים לא מזהים אותה בעצמם. הם חושבים שהשנאה שלהם מוצדקת ושהיא לא "שנאת חינם" אלא תגובה הגיונית למעשים של הצד השני. זו טעות נפוצה שמונעת מאיתנו להתמודד עם הבעיה. בספר אני מראה איך אפשר לזהות את שנאת החינם כבר בשלבים הראשונים שלה, עוד לפני שהיא מתחזקת ומשתרשת בנו.

נקודה חשובה נוספת שעלתה במחקר היא שהשנאה בין קבוצות היא מעגלית – כל צד מגיב לשנאה של הצד השני בעוד שנאה וכך נוצר מעגל אינסופי של פגיעה הדדית. כדי לשבור את המעגל הזה מישהו צריך לעצור ולקחת אחריות. קיימים כלים מעשיים לעשות זאת וביכולת כל אחד ואחת מאיתנו להיות אלה שעוצרים את מעגל השנאה ללא כל קשר להתנהלות הצד השני.

חכמינו לימדו אותנו שכששנאת חינם גדלה בתוך העם, האנטישמיות בעולם גדלה איתה. לכן, כשאנחנו עובדים להפחית את שנאת החינם בינינו, אנו מרוויחים פעמיים ובמקביל גם מפחיתים אנטישמיות ושנאת ישראל בעולם כולו.

 

הכותב הוא פרופסור למדעי המוח ומחבר הספר "המסע לאחדות ישראל – על ידי תיקון שנאת חינם" בהוצאת ספריית חוה

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן