החל מהיום (שני) תורגש בכיסי אזרחי ישראל עלייה קלה במחירי התחב"צ השונים – כ-5% בממוצע, בכל קווי האוטובוסים והרכבות (כולל הרכבות הקלות). רוב המחירים יעלו בטווח שבין חצי שקל לבין כשלושה שקלים, וזאת בהתאם לחלוקת המחירים באופן פרוגרסבי על פי מרחק הנסיעה, בהתאם לרפורמות שבוצעו במשרד התחבורה בשנים האחרונות.
מחירי הרכבת הקלה היו אמורים לעלות באופן משמעותי יותר, אך עלייה זו נדחתה לבינתיים לשנה הבאה. במקביל, עלו תעריפי המוניות – מעליות זניחות בנסיעות תוך עירוניות, לעליות משמעותיות מאוד בנסיעות בין-עירוניות (כאשר בנסיעות של יותר מ-20 ק"מ עולה תעריף הנסיעה ביותר מ-20%.
ה-1 ביולי הוא התאריך הקבוע להתאמת מחירי התחב"צ בישראל בהתאם לשינויים במדדים ובצרכים. מדוע מסתמנת כעת עלייה זו? ובכן, הדבר קשור לשני גורמים מרכזיים:
עוד באותו הנושא
- קודם כל, מדובר היתה בעלייה יחסית צפויה מראש – כאשר בשנה שעברה דחתה שרת התחבורה רגב בשנה את רוב עליות המחירים שנתבקשו ממשרדה בהתאם לנסיבות הכלכליות.
- רפורמת ה'צדק התחבורתי' של השרה רגב – רפורמה אשר הנמיכה מאוד את תעריפי התחב"צ עבור אוכלוסיות מסוימות, ובהם חיילים משוחררים, תושבי הפריפריה, סטודנטים, נכים ועוד. הנחות בתעריף של גורם אחד, יבואו בהכרח על חשבון עלייה בתעריף של גורם אחר (שכן מערכת התחב"צ הישראלית לא קשורה למערכת המיסוי או לצרכים כלכליים של המדינה, אלא במערכת פנימית של משרד התחבורה ובדמי תפעול המערכת).