משרד התחבורה הודיע על התייקרות מחירי התחבורה הציבורית, שתכנס לתוקף ב-1 ביולי. נסיעה באוטובוס תעלה 6 שקלים במקום 5.5 שקלים, עלייה של כ-10%. נסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובקו האדום בגוש דן תעלה 8 שקלים, עלייה משמעותית של 45%.
הסיבה לעלייה היא בעקבות עליית מדד סל התשומות של התחבורה הציבורית, הכולל בין היתר את מחירי הדלק ושכר הנהגים.
ההתייקרות באה לאחר שתי התפתחויות עיקריות:
רפורמת "הצדק התחבורתי": ביולי 2023 פורסם כי מחירי הנסיעה יתייקרו בשל רפורמת "הצדק התחבורתי" של שרת התחבורה מירי רגב, שהעניקה הנחות ליישובים מסוימים לפי דירוגם הסוציו-אקונומי לצד מתן הנחות לאוכלוסיות נוספות. במסגרת זו התייקרו לזמן קצר מחירי הנסיעה באוטובוס – עד שעליית המחירים בוטלה בעקבות סערה ציבורית.
ביטול עליית מחירים: לפני כשנה פורסם כי המחיר הגבוה של הנסיעה ברכבת הקלה נובע מביטול ההתייקרות של התחבורה הציבורית ב-12 אחוזים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף.
תמר קינן, מנהל עמותת "תחבורה היום ומחר", טוענת כי "מחירי התחבורה הציבורית בישראל אינם גבוהים. העלאת המחירים פחות בעייתית לעומת מצב התחבורה הציבורית עצמה, שברוב ערי ישראל איננה מהווה אלטרנטיבה ראוייה לרכב הפרטי. יש להוסיף תקציב ולהגדיל את היקף השירות על ידי הגברת התדירות והרחבת שעות הפעילות בכל הארץ בעיקר ברמה העירונית".
משרד התחבורה מסר בתגובה כי "בהתאם למנגנון שקיים בצו הפיקוח של תעריפי התחבורה הציבורית וכן בהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. מדובר בעדכון המתרחש מדי שנה בהתאם למדד התשומות שעומד השנה על 4.82%. יצוין כי מדובר במדד התשומות של התחבורה הציבורית שמורכב בין השאר מעלות רכיבי הדלק, שכר, ביטוח והוצאות אחרות. בעקבות המצב המדיני וכתוצאה מהמלחמה, השרה רגב פועלת בימים אלה מול שר האוצר, במטרה למנוע פעם נוספת את העלייה במחירים, לטובת משתמשי התחבורה הציבורית. תעריפי התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם ונוספות לכך הנחות מהותיות לזכאים שונים כמו תושבי פריפריה, צעירים, חיילים משוחררים ועוד".
עוד באותו הנושא
מחירי התחבורה הציבורית: עלייה של 10% באוטובוסים ו-45% ברכבת הקלה
משרד התחבורה מצדיק את ההתייקרות בעליית מדד התשומות, אך רבים טוענים כי יש צורך בשיפור משמעותי בשירות התחבורה הציבורית לפני העלאת המחירים.
משרד התחבורה הודיע היום על התייקרות מחירי התחבורה הציבורית, שתכנס לתוקף ב-1 ביולי. נסיעה באוטובוס תעלה 6 שקלים במקום 5.5 שקלים, עלייה של כ-10%. נסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובקו האדום בגוש דן תעלה 8 שקלים, עלייה משמעותית של 45%.
הסיבה לעלייה היא בעקבות עליית מדד סל התשומות של התחבורה הציבורית, הכולל בין היתר את מחירי הדלק ושכר הנהגים.
ההתייקרות באה לאחר שתי התפתחויות עיקריות:
רפורמת "הצדק התחבורתי": ביולי 2023 פורסם כי מחירי הנסיעה יתייקרו בשל רפורמת "הצדק התחבורתי" של שרת התחבורה מירי רגב, שהעניקה הנחות ליישובים מסוימים לפי דירוגם הסוציו-אקונומי לצד מתן הנחות לאוכלוסיות נוספות. במסגרת זו התייקרו לזמן קצר מחירי הנסיעה באוטובוס – עד שעליית המחירים בוטלה בעקבות סערה ציבורית.
ביטול עליית מחירים: לפני כשנה פורסם כי המחיר הגבוה של הנסיעה ברכבת הקלה נובע מביטול ההתייקרות של התחבורה הציבורית ב-12 אחוזים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף.
תמר קינן, מנהל עמותת "תחבורה היום ומחר", טוענת כי "מחירי התחבורה הציבורית בישראל אינם גבוהים. העלאת המחירים פחות בעייתית לעומת מצב התחבורה הציבורית עצמה, שברוב ערי ישראל איננה מהווה אלטרנטיבה ראוייה לרכב הפרטי. יש להוסיף תקציב ולהגדיל את היקף השירות על ידי הגברת התדירות והרחבת שעות הפעילות בכל הארץ בעיקר ברמה העירונית".
משרד התחבורה מסר בתגובה כי "בהתאם למנגנון שקיים בצו הפיקוח של תעריפי התחבורה הציבורית וכן בהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. מדובר בעדכון המתרחש מדי שנה בהתאם למדד התשומות שעומד השנה על 4.82%. יצוין כי מדובר במדד התשומות של התחבורה הציבורית שמורכב בין השאר מעלות רכיבי הדלק, שכר, ביטוח והוצאות אחרות. בעקבות המצב המדיני וכתוצאה מהמלחמה, השרה רגב פועלת בימים אלה מול שר האוצר, במטרה למנוע פעם נוספת את העלייה במחירים, לטובת משתמשי התחבורה הציבורית. תעריפי התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם ונוספות לכך הנחות מהותיות לזכאים שונים כמו תושבי פריפריה, צעירים, חיילים משוחררים ועוד".