בימים אלה, חברות רבות עובדות על פיתוח חלופות תנועה אוויריות. החלופות החלו כבר במאה ה-18 עם המצאת הכדור הפורח, משם המשיכו למטוסים ומסוקים, ועד לימינו בהם יש מיני רחפנים. עם הגעת הפתרונות החדשים, הגיעו גם בעיות חדשות, אשר נוצרות מעומס ברחבי השמיים. בעקבות הבעיה, חברות רבות עמלו על פתרונות יצירתיים – ונראה כי חברת סיקוניה מצאה את הפתרון האידיאלי.
הפתרון אשר פיתחה חברת סיקוניה, המכונה C&CAS (Coordination & Collision Avoidance System), עבר בהצלחה ניסויים רבים וקיבל תשבחות מנאס"א, שזיהתה בו פוטנציאל אדיר לשיפור בטיחות התעופה האווירית, הן בתחום האזרחי והן בתחום הצבאי.
הבעיה הגדולה של נאס"א
עוד באותו הנושא
עם התפתחות טכנולוגיית הרחפנים, צמחו גם אתגרים רבים הקשורים לבטיחות טיסתם. רחפנים רבים חולקים את אותו מרחב אווירי עם כלי טיס אחרים, כגון מטוסים, מסוקים ואפילו רחפנים אחרים. ללא מערכות ניהול תנועה אווירית מתקדמות, קיים סיכון גבוה להתנגשויות, שיכולות להוביל לאסונות ותאונות קשות.
הפתרון של סיקוניה
מערכת C&CAS פותחה במטרה למנוע התנגשויות בין כלי טיס שונים. המערכת משלבת טכנולוגיות מתקדמות כגון GPS, חיישנים וחישוב ענן, כדי לאפשר לרחפנים וכלי טיס אחרים "לתקשר" זה עם זה ולזהות סכנות פוטנציאליות. בניסויים שנערכו הצליחה המערכת למנוע התנגשויות בין רחפנים, ובין רחפנים למסוקים, ב-100% מהמקרים.
ההשלכות של הפיתוח הישראלי
הפתרון של סיקוניה צפוי להוביל למהפכה בתחום התעופה האווירית. יישום המערכת ברחפנים וכלי טיס אחרים יאפשר טיסה בטוחה ויעילה יותר, תוך צמצום משמעותי של הסיכון לתאונות. נאס"א כבר הודיעה על כוונתה לשלב את המערכת בכלי הטיס שלה, וחברות תעופה רבות ברחבי העולם הביעו עניין רב בטכנולוגיה הישראלית.
ההצלחה של סיקוניה מדגישה את החדשנות והיכולות הטכנולוגיות המרשימות של ישראל בתחום התעופה והחלל. פיתוח זה צפוי להשפיע לטובה על בטיחות התעופה העולמית, ולפתוח צוהר להזדמנויות עסקיות חדשות עבור חברות ישראליות בתחום.
משה כהן, אל"מ (מיל'), מנכ"ל סיקוניה ואחד ממייסדיה אמר ל"וואלה" כי: "חייבים מערכת יעילה שתמנע התנגשויות בין כלי טיס. התנגשויות בין רחפנים שמסכנות לא רק אותם ואת מטענם, אלא גם אותנו שנצעד ברחוב מתחתם. מערכת שתמנע התנגשויות בין רחפנים לכלי טיס מאוישים כמו מסוקים". "היום יש מערך בקרה אווירית עם בקרים אנושיים שמנהלים את התנועה, וברוב כלי הטיס עדיין יש גורם אנושי שיכול לזהות סכנת התנגשות ולהגיב. בעידן שבו יטוסו אלפי רחפנים, בו זמנית, רק בשמי ישראל, השליטה בהם לא תוכל להתבצע בידי בני אדם. בכל כלי טייס תהיה מערכת שתזהה מצבים בהם כלי הטייס מסכן כלי טייס אחר, ותמנע את ההתנגשות".
"חיל האוויר כבר איבד מסוקים ומטוסים, ולא מעט טייסים ונוסעים בהתנגשויות עוד לפני אסון המסוקים. אבל רק אחרי שהשתחררתי וכבר הייתי בתעשייה, התחלתי לעבוד על הפתרון. בנינו אלגוריתם ראשוני כדי להראות לחיל האוויר שיש לנו פתרון, חיל האוויר בחן את הפתרון בסימולטור של החיל. טייסי מסוקים בכירים באו להעריך את המערכת בסימולטור. למדנו שבכלי טיס מאויש, חשוב לא רק להזהיר את הטייס בזמן, ולסמן לו לאן לפנות כדי להימנע מתאונה, הפקודה חייבת גם להישמע לו הגיונית. אם הוא רגיל לשבור ימינה, זה לא יעזור אם נגיד לו לפנות שמאלה. הבאנו גרסה נוספת.
"חיל האוויר התקין את המערכות על שני מסוקי בלק הוק. טייסי הניסוי ירדו מהמסוקים והחמיאו: 'זה עובד'. תכננו 2 גיחות, גיחה לאיסוף נתונים, כיול פרמטרים וגיחה לניסוי. לא היה צורך בגיחה השנייה. ה-C&CAS שלנו פעל היטב כבר בגיחה הראשונה".
כהן הוסיף ואמר: "במטוסי נוסעים גדולים כבר יש שנים מערכת TCAS למניעת התנגשויות. מטוסים אלו טסים במרחקים גדולים זה מזה למעט בגישה לנחיתה ובהמראה. אם ניקח טווחי ביטחון כאלה לעידן הרחפנים, לא יהיה מקום בשמים לרבים מהם. המערכת שלנו מאפשרת לצופף את השמיים, להכניס יותר כלים לאותו שטח אווירי ועם זאת להקטין את הסבירות להתנגשות באוויר. להערכתנו הביקושים המסחריים קיימים כבר היום ויגדלו מאד בשנים הקרובות".
אחד מהתחומים אשר בו צפויים להשתמש בטכנולוגיה הוא תחום כיבוי האש בארצות הברית: "הבעיה הכי בוערת בכיבוי אש מהאוויר, ונתקלנו בה גם בארץ. כוחות הכיבוי והשיטור עושים שימוש ברחפנים לאיתור מוקדי האש וזיהוי קצב ההתקדמות. בעת שריפה, טייסי הכיבוי פועלים בתנאים קשים, גובה נמוך מאד, עשן, לעיתים רבות חום כבד ועייפות גדולה. לא ניתן לזהות מהאוויר את הרחפנים. לפיכך כדי להימנע מהתנגשות, כאשר מגיע מסוק או מטוס כיבוי כל הרחפנים חייבים להיות על הקרקע. אלא שהרחפן הוא ציוד מציל חיים וחיוני לאפשר לכבאי להשתמש ברחפן גם כאשר מטוסי כיבוי פעולים בסביבה. הוכחנו בניסויים רבים ובהדגמות: עם ה-C&CAS מטוסים ורחפנים ומסוקים יכולים לפעול יחד ללא סכנת התנגשות", אמר כהן.