הסוף לעומס? החזון מאחורי פרוייקט המטרו החדש בגוש דן

רבים מייחלים לשינוי של ממש בתחבורה של גוש דן, שמזוהה היטב עם עומס, לחץ ופקקים. בימים אלו, במשרדי החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) בחולון, עמלים על פרויקט המטרו הגדול והמשמעותי ביותר שנראה בשנים האחרונות. כחלק מהפרויקט, מתוכננת הקמה של שישה מרכזי תחבורה משולבים (מתח"מים) לאורך תוואי המטרו, אשר יקשרו בין קווי המטרו לקווי רכבת כבדה, רכבת קלה ואוטובוסים.

"דנקל". ויקיפדיה

הפרויקט צפוי להפחית את העומסים והפקקים בכבישים – על ידי מתן חלופה תחבורתית נוחה ואמינה, למשוך משתמשים רבים מכלי הרכב הפרטיים אל התחבורה הציבורית, ובכך להקל על העומס בכבישים. בנוסף, תשופר הנגישות והקישוריות באזור – קווי המטרו היעילים יחברו בין ערים ואזורי תעסוקה בגוש דן ובעיקר בין תשתיות תחבורה שונות ויאפשרו ניידות טובה יותר של אנשים.

בנוסף, מרכזים אלו ישמשו כצומתי תנועה ופעילות מרכזיים, ולצידם יוקמו מרכזים גדולים של תעסוקה, מסחר, תרבות ופנאי, כולל גורדי שחקים מרשימים. מרכזים אלו יסייעו במימון פרויקט המטרו באמצעות הרווחים שיופקו מהם, וגם צפויים למשוך יותר ויותר אנשים לעבור דרכם ולהשתמש בתחבורה הציבורית היעילה והנגישה.

ששת המתח"מים החדשים ימוקמו לאורך ציר הרצליה-חולון, בנקודות אסטרטגיות כגון גלילות, תחנות סבידור, ההגנה והשלום בת"א, תחנת יוספטל בב"י ותחנת שד' בן צבי בחולון. לפי הערכות נת"ע, במתח"מים הגדולים כגון השלום וההגנה, צפויים לעבור עשרות אלפי אנשים בשעות השיא.

התכניות למתח"מים כוללות מגוון שימושים – מבנייני משרדים מודרניים, דרך אזורי מסחר ופנאי, ועד אפשרות להקמת אולמות מופעים, משרדי ממשלה ואפילו בתי מלון לתיירים מחו"ל. יצירת המרכזים המשולבים האלה תאפשר תנועה נוחה ויעילה של אנשים ומטענים, ותעודד את השימוש בתחבורה הציבורית המקיימת.

במסגרת ההכנות אפילו יצאו משלחות של נת"ע ללמוד מניסיונן של ערים מובילות בתחום התחבורה הציבורית והמרכזים המשולבים, כמו ניו יורק, לונדון ורוטרדאם בהולנד.
התוכנית הגדולה זוכה לתמיכה רחבה ממשרד התחבורה, ובשטח כבר ניכרים צעדים מקדימים המכינים את הקרקע לבנייה הנרחבת הצפויה. דוגמאות לכך הן הנחת המסילות הרביעית והחמישית במסדרון איילון, ותכנון קירוי נתיבי איילון בצומת השלום – פרויקטים שיסייעו בהמשך בקידום המתח"מים.

על פי התכניות, המתח"מים החדשים ייפתחו בשלבים – חלקם עם פתיחת קווי המטרו עצמם, וחלקם בשלבים מאוחרים יותר. עם זאת, התוכניות לבנייני המשרדים, המסחר והפנאי שיוקמו לצד המתח"מים כבר מקודמות בוועדות התכנון השונות, במטרה לאפשר פיתוח מלא של המרכזים המשולבים החדשים.

קרדיט: נחמיה גרשוני-אילו

דנה ענר, מנהלת אגף סטטוטוריקה ורישוי במטרו:
"אני מאמינה שיהיה במתח"מים שילוב מעניין של שימושים. מצד אחד, יהיו מקומות פרקטיים כמו מינימרקט, שבו יוכל אדם לקנות לחם וחלב בדרך הביתה, דרך מכוני כושר, ועד אולמות כנסים ואירועים, שלאנשים יהיה קל מאוד להגיע אליהם בתחבורה ציבורית. החשיבה שלנו היא לא רק על שעות הפעלת התחבורה הציבורית, אלא גם על שעות הפנאי, להפוך את המתח"מים למוקדי בילוי, כפי שקורה בשוק מחנה יהודה בימים אלו".

בכיר במשרד התחבורה אף טוען כי "קו הבילויים של תל אביב שאנו מכירים כיום ישתנה, ויזוז מאזור קו החוף מזרחה. כל התפיסה האורבנית תשתנה, ואנו מדברים על שילוב של מהפכה תחבורתית ותרבותית".

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן