מבצע הסברה גאוני: משרד התפוצות ניהל קמפיין השפעה חשאי ברשת

הקמפיין נועד להשפיע על דעת הקהל בעיקר בארה"ב, לגרום למקבלי ההחלטות לראות את המציאות נכוחה ולתמוך בישראל.

pexels

'ניו יורק טיימס' חושף כי בחודשי המלחמה הראשונים, קידמה ישראל קמפיין חשאי רחב ברשתות החברתיות, שנועד להשפיע על מחוקקים בארה"ב ועל הציבור האמריקני לתמוך בפעילות צה"ל ברצועת עזה. כך דווח ב"ניו יורק טיימס", הקמפיין כלל שימוש במאות חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות, שהתחזו לאמריקנים ופרסמו תגובות פרו-ישראליות.

בנוסף, הקמפיין יצר שלושה אתרי חדשות מזויפים באנגלית שכללו כתבות פרו-ישראליות, והשתמש בבוט של ChatGPT ליצירת פוסטים רבים.

תקציב הקמפיין נאמד בכ-2 מיליון דולר, והוא הופעל על ידי חברת סטואיק (STOIC), חברת סטארט-אפ ישראלית שהושעתה מהפלטפורמות של מטא בשבוע שעבר.

הקמפיין החל בחודש אוקטובר וברשתות השונות הופעלו מאות חשבונות מזויפים שהתחזו לאמריקנים ופרסמו תגובות פרו-ישראליות. הם התמקדו במחוקקים אמריקנים, בעיקר דמוקרטים, וקראו להמשיך לממן את צה"ל. הקמפיין יצר גם אתרי חדשות מזויפים באנגלית עם כתבות פרו-ישראליות והשתמש בבוט של ChatGPT.

לפי גורמים ישראלים, לאחר פרוץ המלחמה עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות הוזמנו ל"להילחם למען ישראל" ולנהל קמפיינים דיגיטליים מטעמה, במפגש מיוחד שנערך בנושא.

מומחים ציינו כי זוהי הפעם הראשונה שבה נחשף קמפיין ישראלי להשפעה על הממשל האמריקני ברשתות. משרד התפוצות הכחיש מעורבות בפרשה.

ארגון "פייק ריפורטר" מצא שלקמפיין היו יותר מ-40 אלף עוקבים, אך במטא אמרו כי השפעתו הייתה מוגבלת. הקמפיין נעזר בעשרות רבות של חשבונות ודפים ברשתות שונות.

במטא ציינו כי מקור הקמפיין הוא בישראל וכי הוא כיוון לקהלים בארה"ב ובקנדה. הוא העביר מסרים פרו-ישראליים, לצד תכנים נגד אונר"א, ביקורת על אנטישמיות בקמפוסים ואזהרות מפני האיסלאם הקיצוני.

בארגון פייק ריפורטר העידו כי הרשת הרימה לאוויר אתרים ונכסים דיגיטליים: האתר uc4canada הפונה לקהל קנדי ומפרסם תכנים איסלאמופובים המזהירים מפני עליית האיסלאם בקנדה. לארגון הפיקטיבי הזה יש גם חשבונות בטוויטר, יוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק; האתר "Arab Slave Trade" המתמקד בהיסטוריה של עבדים מאפריקה במאה ה-18 וה-19 בידי ערבים מוסלמים; האתר "Serenity Now!" המציג תכנים אנטי-ממסדיים ומרבה לבקר את התנועה הפרוגרסיבית בארה"ב ואת יחסה העוין לישראל; והאתר "The Human Fellowship".

מנכ"ל פייק ריפורטר, אחיה שץ, אמר כי "הפעלת רשת ההשפעה הזרה נגד מחוקקים אמריקנים היא מעשה חובבני, חסר אחריות ואנטי-דמוקרטי. במשך שנים חשפנו עשרות רשתות זרות שנועדו לפורר את החברה הישראלית, להעמיק את הקיטוב ולזרוע כאוס – אך מעט מאוד נעשה על ידי המדינה כדי להגן על האזרחים מפני כל אלה". לדבריו, "כפי שאנו בפייק ריפורטר קוראים לממשלה לפעול ביד קשה נגד רשתות ההשפעה הזרות הפועלות במרחב הישראלי, כך מצופה מממשלת ישראל להימנע מביצוע פעולות דומות, במיוחד כלפי שותפות דמוקרטיות משמעותיות של ישראל.

"את הכסף שהושקע במבצע ההשפעה מוטב היה להשקיע בהגנה על הציבור הישראלי מפני התערבות זרה", הוסיף שץ. "כדי לשמור על הדמוקרטיה, עלינו לשמור על שיח אותנטי מבוסס עובדות ונקי ממניפולציות. אם אנחנו לא מעוניינים להיות קורבן להתערבויות זרות, עלינו להימנע מלבצע אותן בעצמנו".

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן