חזית ההסברה הגלובלית תמיד הייתה מאתגרת עבור ישראל, אך יותר ויותר יוזמות חדשות מצליחות לייצר שינוי בתודעה העולמית. כך לדוגמה שני פרויקטים שהתחילו כמסחריים ועם פרוץ המלחמה הוסבו לשמש את ישראל בחזית ההסברה הבינלאומית.
מיזם Slingshot
מיזם ההסברה slingshot מטרגט קהלים עם נטייה לאנטישמיות או פרו־פלסטיניות, כמו סטודנטים ומרצים באוניברסיטת קולומביה, עובדים במטה האו"ם ובבית הדין בהאג, גולשים באתרים איראניים ואתרים של ערוצי טלוויזיה ערביים – ומציג להם קמפיינים פרו־ישראלים. מדובר בכלי שיכול לאתר קהלי יעד פוטנציאליים ולהתאים להם בצורה מדויקת מסרים שעשויים להשפיע עליהם. במקור תוכנן הכלי למטרות פרסום מסחריות, ובמהלך המלחמה עבר הסבה גם להצגת זוועות ה־7 באוקטובר.
עוד באותו הנושא
מאז השקת המיזם עם תחילת המלחמה, הושקעו בו כחצי מיליון שקל. חלק משמעותי מהסכום מגיע מלקוחות שרוכשים שטחי פרסום באתרים הרלוונטיים. בנוסף, המיזם נתמך ואומץ על־ידי משרד התפוצות, שבחודשים האחרונים גם מעביר אליו מימון, הן לפרסום הקמפיין והן לתמיכה ביוצרי תוכן שמייצרים חומרי הסברה.
מאז שעלה הקמפיין, הוא רשם כ־70 מיליון חשיפות באתרים הגדולים בעולם – מ־BBC ו־CNN, דרך אל־ג'זירה, שבו פורסמו תמונותיהם של בני משפחת ביבס החטופים וכן מודעה לפיה כחצי מיליון ישראלים הם פליטים, ועד אל־ערביה, שם פורסמה תמונה של חטופות ומחבלי חמאס, עם הכיתוב "כ־20 מפלצות גבריות חמושות תקפו חמש בנות חסרות ישע".
הדר אשוח, מנכ"ל ומייסד סלינגשוט, אומר כי "המיזם נועד לפתור את הבעיה המרכזית בהסברה הישראלית בחו"ל – כולה מתבצעת ברשתות החברתיות ותלויה באלגוריתם שמתעדף את כמויות הלייקים והצפיות האדירות של פרו־פלסטינים ברחבי העולם". בנוסף הסביר עוד על חשיבות המיזם "הקמפיין הוא הדרך שלנו לנצח מעטים מול רבים, כאשר הבעיה המרכזית היא לא שכל העולם שונא אותנו – אלא שרבים לא מכירים את הצד הישראלי בסיפור. בעיות נוספות הן בקהלי יעד כלליים ולא ממוקדים, אלגוריתם שמעדיף אלימות ורגש על פני האמת או אפילו מסרים שלא מתאימים לאותם קהלי יעד".
"באמצעות הטכנולוגיה שאנחנו משתמשים בה, ניתן לייצר הסברה איכותית ומדויקת אל מול הפצת השקרים והשנאה נגד ישראל", הוסיף המייסד אשוח.
פרויקט Seeknet-Al
לאחרונה עברה מערכת המודיעין העסקי של קבוצת Aman הסבה, וכעת היא מסייעת למשתמשים לעקוב אחר תכנים מסיתים ואנטישמיים במטרה להסירם מהרשת ולקדם את הנרטיב הישראלי.
הפרויקט, ששמו SeekNet-AI, חשוף לקהל הרחב תחת קוד פתוח בגיטהאב, וכל שנדרש כדי להשתמש בו הוא תהליך אימות קצר, סביבת עבודה חזקה שמסוגלת לעבד ולנתח כמויות מידע גדולות, והתקנות "פריימוורק" בסיסיות מסוג פייטון וספארק עבור איסוף, עיבוד, וניתוח מידע גדול. הטכנולוגיה של Aman מאפשרת זיהוי של אנשים או ארגונים המפגינים התנהגות חשודה ברשת, כגון שימוש בשפה תומכת טרור או רכישת מוצרים ושירותים הקשורים לטרור.
בקבוצה מסבירים כי תעשיית הפייק ניוז שהתפתחה בשנים האחרונות מייצרת כמויות מידע עצומות, שהאדם הממוצע לא יכול להתמודד איתן. "בהסתכלות לעתיד, אני בטוח שנראה קושי להוכיח אירועים שהתרחשו בעולם האמיתי, לאור ריבוי המידע השקרי שקיים בכל רחבי הרשת", אומר אריאל עוז, מנהל הטכנולוגיות הראשי של איטרניטי מקבוצת Aman. "השימוש בכלים טכנולוגיים, יחד עם המלחמה על חשיבות האמת, קריטיים כדי להבטיח שהנרטיב השקרי לא ישרוד במבחן הזמן".
כמו רבים שעזבו הכל והתנדבו למילואים עם פרוץ המלחמה, גם בחזית ההסברה האינטרנטית משקיעים ישראלים רבים ממרצם ומזמנם, ואף מהעסקים שלהם, לטובת המדינה.