לא רק למניעת התעללויות: אפשר להפיק תועלת רבה יותר ממצלמות במעונות

בכל מעון קיימות מצלמות שמטרתן לאפשר בקרה על התנהגות המטפלות. אך האם אפשר למקסם את השימוש בהן? ניר גולן, מומחה לפיתוח מערכות חינוך לגיל הרך, מציע לנהוג אחרת.

freepik

בשנים האחרונות פגשנו מספר אירועים בלתי ראויים, מצד צוותי חינוך בגני ילדים . בשנת 2018 נחקק חוק חדש. החוק בא להסדיר את הקריטריונים המחייבים, להפעלת מעון יום לגילאי לידה עד שלוש, ולמסגרת בה נמצאים 7 ילדים או יותר.

בחוק קיימת התייחסות גם לנושא חובת התקנת מצלמות בכל חדרי המעון. מטרת ההתקנה – לאפשר בדיקת התנהגות צוות עובדות הגן, במידה ותבואנה תלונות מצד ילדים והורים. זאת מאחר כי בשנים האחרונות קמות קהילות הורים המבקשים לפקח על הנעשה בגני הילדים. זה נעשה בעיקר בגלל שמדובר בילדים, אשר יכולת הדיבור והתקשורת שלהם חלקית, ולרוב הם לא יכולים לתאר מה עבר עליהם בגן במהלך היום.

אך בחוק נקבע כי הבעלים של המעון או הגן לא יוכל לצפות במה שהוקלט. ועל כך ניר גולן, מומחה לפיתוח מערכות חינוך בגיל הרך, כתב מכתב אל וועדת החינוך לגיל הרך בכנסת ובו כתוב: "מצלמות המותקנות בגני ילדים צריכות להיות מנוצלות למען מטרות שונות לחלוטין. חייבים לאפשר לבעלי גני ילדים לצפות בתוכן המצולם. מה שקרה בפועל זה שגננות הפכו מיד לעברייניות פוטנציאליות ולחשודות בהתעללות בילדים קטנים. כמומחה לתחום פיתוח מערכות חינוך עצמאיות לגיל הרך, ברור לי שעדיף לכולנו שהבעלים של הגן יצפה בתוכן המוקלט. זהו כלי בקרה והדרכה ראשון במעלה. במקום לשפר את רמת החינוך, החוק מייצג חשש שבעל גן ייגש לחומר המצולם, כדי למחוק או לזייף אותו. זו ענישה קולקטיבית לבעלי גנים וגם לנו כהורים, ששואפים שצוותי הגן ילמדו וישתפרו".

גולן אומר: "כמי שהפעיל רשת מעונות פרטיים במשך 20 שנים, ומכיר היטב מאות גנים, אני מאמין שכמות המקרים בהם בוצעה התעללות בילדים רכים זעומה. הסטטיסטיקה מספרת שגם אם היו חשדות ונלקחו מצלמות לבדיקה, הרי שכמעט בכל המקרים לא הוגשו כתבי אישום".

גולן עומל קשה בימים אלו על תו תקן חדשני, שאמור להכתיב סטנדרט מחמיר לחינוך הגיל הרך במגזר הפרטי. לגולן יש ניסיון חינוכי רב בתחום והוא מלא באמביציה לחולל שינוי.

"קיימת בעיית מקצועיות רחבה בקרב האנשים העובדים במעונות ויש מקום לשיפור משמעותי. במקרים רבים, הטיפול המקצועי-חינוכי שניתן לילדים מלידה עד שלוש, לא הולם את הסטנדרטים הנדרשים. במקום להשתמש במצלמות בצורה שלילית, יש למנף אותן ככלי להתפתח בתחום. בשנת הלימודים האחרונים הוגשו אלפי בקשות מצד הורים, לבדוק כיצד קרה שהילד נפל או נחבט. הגננת אינה יכולה ללמוד כלום ממקרים אלו, היא עסוקה בהתגוננות לגבי דברים שלא ראתה, תחת לצפות בתוכן ולתקן ליקויים. החוק לא מרשה לה לנצל את הסרטון כדי לשפר את התנהלות הגן".

גולן מדגים אופן אחד של שינוי דרוש. הוא חקר במשך שנים את התחום וביצע השוואות למערכות חינוך אחרות בעולם. הוא הגיע למסקנה כי חשוב מאוד לקיים ישיבות צוות, שבהן הנהלת המוסד יושבים יחדיו ומנתחים את הסרטונים שצולמו מהשבוע האחרון. והרי לפנינו דרך מעולה להשתמש במצלמות כדי לחולל שינוי פעיל וחיובי ולא רק מונע.

"חשוב לתחקר וללמוד מתוך החומר המצולם, בעיקר סביב תהליכים חיוביים שנעשו בגן. זאת על מנת להציב סטנדרט חינוכי ושירותי מוקפד. זהו כלי ראשון במעלה, בעולם הרחב, על מנת להמשיך לנוע קדימה אל עתיד טוב יותר, חכם יותר".

"במדינות אירופאיות רבות, כך מודדים בעלי הגנים את הלגיטימיות של דרישת גננת להתקדם ולשפר את שכרה. כאשר בעלי הגן מנתח יחד עם הצוות החינוכי את קטע הווידאו, הידע נשמר בארגון, ואחרים לומדים מה נעשה לטובת קידום הילדים ומה אפשר לתקן. אני מצפה שוועדות הכנסת ידונו בנושא ברצינות, לטובת כלל הילדים והוריהם, ולטובת השיפור המקצועי של צוותי החינוך בגנים".

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן