אתגרי היירוט של כטב"מים מול רקטות: עימות בין טכנולוגיות

שדה הקרב המודרני עבר טרנספורמציה משמעותית בשנים האחרונות, עם עלייה משמעותית בשימוש בכלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) וטילים בליסטיים (רקטות). כלי נשק אלו מציבים אתגרים ייחודיים למערכות ההגנה האווירית, הן מבחינת טכנולוגיית היירוט והן מבחינת האסטרטגיה הנדרשת.

קרדיט: דובר צה"ל

"ארגז הכלים ליירוט כטב"ם הוא גדול יותר", מסביר תא"ל במיל' צביקה חיימוביץ' לN12. "עם זאת, רוב היירוטים מתבצעים עם מערכת כיפת ברזל כי הפריסה שלה בדרך כלל יותר רחבה וזמינה". אבל לזהות את הכטב"ם מלבנון זה אתגר לא פשוט, יחסית לרקטה. "כטב"ם הוא כלי טייס קטן יחסית עם מוטת כנף קטנה (פחות ממטר וחצי) וחתימת מכ"ם קטנה מאוד, המהווים קושי למערכות הגילוי", הוא מוסיף.

יירוט רקטות:
אתגרים: רקטות הן טילים שונים שמסוגלים לטוס במהירות גבוהה מאוד (עד מאות אלפי קילומטרים בשעה) ולגמוע מרחקים עצומים (אלפי קילומטרים). הן נושאות מטען נפץ גדול, מה שמקשה על יירוטן. מערכות ההגנה האווירית המסורתיות, כמו טילי נ"מ, מתקשות להתמודד עם מהירותן וגובהן של הרקטות. בדרך כלל נקודת הפגיעה של הרקטה תהיה צפויה.
פתרונות: פותחו טכנולוגיות חדשות ליירוט רקטות, כמו מערכות טילי נ"מ מתקדמים וטילי לייזר – כיפת ברזל, קלע דוד, חץ ועוד. מערכות אלו מסוגלות ליירט רקטות בשלבים שונים של מסלולן, החל משלב השיגור ועד לפגיעה.

יירוט כטב"מים:
אתגרים: כטב"מים קטנים יחסית וטסים במהירות איטית יותר מרקטות. עם זאת, הם קשים יותר לאיתור וליירוט בשל יכולתם לתמרן ולשנות כיוון במהלך הטיסה ולכן תהיה התרעה במקומות רבים על חדירת כטב"מ. בנוסף, כטב"מים רבים נושאים מטען נפץ קטן יחסית, מה שמקשה על זיהוים במכ"מים.
פתרונות: יחסית קל וזמין ליירט כטב"מ – פותחו טכנולוגיות ייעודיות ליירוט כטב"מים, כמו מערכות לייזר, מססוקים ומטוסים, ומערכות ללוחמה אלקטרונית. מערכות אלו מסוגלות ליירט כטב"מים בשלבים שונים של מסלולן, החל משלב ההמראה ועד לפגיעה.

שתפו כתבה זו:

0 0 הצביעו
דירוג הכתבה
guest
0 תגובות
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
טוען עוד כתבות
דילוג לתוכן